Interpelacje Radnych Lodzkich

Autor: Dariusz Szatkowski <dareks_at_ftp.jmk.lodz.pl>
Data: Wed 12 Feb 1997 - 21:23:42 MET
Message-ID: <N.021297.212342.95@pecet>

                                                                                
                          Pan
                                                                                
                          Marek Czekalski
                                                                                
                          Prezydent Miasta Łodzi

Grażyna Korasiewicz
Radna Miasta Łodzi

                                                 I n t e r p e l a c j a

W budżecie Łodzi na 1997 r. zapisy dotyczące jednostek pomocniczych zostały
potraktowane w sposób ogólnikowy, zmarginalizowanie w stosunku do wymogów prawa
i uregulowań tych spraw przedstawionych w budżetach lat poprzednich.
Na przypomnienie zasługuje fakt , że do 1996 r. funkcjonowały samorządy
mieszkańców w osiedlach i sołectwach nie posiadające statutu jednostek
pomocniczych w świetle art. 5 ustawy o samorządzie terytorialnym. Pomimo tego
ówczesny samorząd był traktowany poważnie i były respektowane przepisy prawa
budżetowego co znajdowało odzwierciedlenie w uchwałach budżetowych i
załącznikach. W uchwałę budżetowej w oddzielnym paragrafie były wyodrębnione
środki dla samorządów. Specyfikacja środków znajdowała się w oddzielnym
załączniku, w efekcie wszyscy mogli przeczytać ile środków przyznano dla
sołectw i samorządów osiedlowych w każdej delegaturze z podziałem środków na
wydatki bieżące i działalność programową.
W budżecie miasta na 1996 r. , środki wyjątkowo zapisano w rezerwie celowej
zgodnie zresztą z prawem budżetowym, bowiem w okresie planowania i uchwalania
budżetu jednostki pomocnicze nie rozpoczęły działalności. Kalendarz powstawania
jednostek pomocniczych Łodzi wyglądał następująco:
1. 7.I.1996 r. wybory do jednostek pomocniczych
2. 14.II.1996 r. nadanie statutów jednostką pomocniczym
3. do końca III.1996 r. wybór władz jednostek pomocniczych.
Przepisy prawa będące podstawą działalności jednostek pomocniczych w tym
gospodarki finansowej chronologicznie przedstawiają się tak:
1. 4.III.1996 Rada Miejska uchwala budżet Łodzi na 1996 r.
2. 15.III.1996 r. został przyjęty przez Radę Miejską Statut Miasta w tym
rozdział V pt Jednostki Pomocnicze.
Statut był korygowany na wniosek Urzędu Rady Ministrów, uwag nie było do
rozdziału normującego funkcje jednostek pomocniczych.
3. VI. 1996 r. Rada Miejska uchwala założenia do projektu budżetu miasta Łodzi
na 1997 r. nie uwzględniając jednostek pomocniczych.
4. 4.IX.1996 r. Uchwalono Statut Miasta
5. 12.XI.1996 r. Po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego
zaczyna obowiązywać Statut Miasta ( po ponad dwóch miesiącach vacatio legis )
6. 15.XI.1996 r. Ustawowy termin przedłożenia budżetu Miasta na 1997 r.
7. 30.XII.1996 r. Rada Miejska uchwala budżet na 1997 r.

W świetle tych wszystkich faktów uprzejmie proszę o wyjaśnienie poniższych
kwestii:
1.Dlaczego przygotowując założenia do projektu budżetu miasta na 1997 r. nie
przygotowano zasad finansowania jednostek pomocniczych pomimo, tego że
jednostki pomocnicze z dniem 14.II.1996 r. rozpoczęły działalność.
2.Dlaczego projekt budżetu miasta na 1997 r. przygotowano i uchwalono z
pominięciem jednostek pomocniczych, pomimo takiego obowiązku nałożonego przez
Statut Miasta i uchwałę Rady Miejskiej z 1995 r. w sprawie procedury uchwalenia
budżetu miasta. Statut uchwalono 4.IX.96 r. obowiązuje od 12.XI.96 r.
3.Jaka jest przyczyna braku wyodrębnienia w uchwałę budżetowej środków
finansowych przeznaczonych na działalność i załącznika z podaniem uchwalonych
kwot przez Radę Miejską dla poszczególnych jednostek.
4.Jaki jest powód zapisania środków finansowych w globalnej sumie w rezerwie
celowej budżetu, w świetle art. 4. ust 2 prawa budżetowego ?
5.Jaki organ samorządu łódzkiego dokonał podziału środków finansowych dla
jednostek pomocniczych zapisanych w rezerwie i według jakich kryteriów.
Proszę o dokumenty w tej sprawie.
6.Na jakiej podstawie prawnej Członek Zarządu Miasta Paweł Pawlak pismem Nr
VII.-0048B/1/97 z 7.I.97 r. rozdanym na spotkaniu w dn. 9.I.97 r. w UMŁ
przewodniczącego Rady Miejskiej z przewodniczącymi organów jednostek
pomocniczych, zadysponował środkami finansowymi znajdującymi się w rezerwie
celowej i wystąpił o przygotowanie planu rzeczowo-finansowego.
7.Kiedy będzie znowelizowana Uchwała Nr XV/15/95 Rady Miejskiej Łodzi z dnia 14
czerwca 1995 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu, rodzaju i
szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Dostosowujące przepisy do Statutu Miasta, Statutów Jednostek Pomocniczych i
stanu faktycznego.
Na zakończenie chciałam Pana Prezydenta zapytać kto ponosi odpowiedzialność za
te sprawy o których mowa powyżej.
Ponadto podaje Panu do wiadomości, że te wszystkie problemy i jeszcze inne nie
poruszone w tej interpelacji a ściśle związane z gospodarką finansową miasta
której integralną część stanowią finanse jednostek pomocniczych były poruszane
na comiesięcznych spotkaniach w UMŁ przewodniczącego Rady Miejskiej, członków
Zarządu, Skarbnika Miasta z przewodniczącymi organów jednostek pomocniczych.
Niestety, żadnej reakcji pozytywnej na sprawy zgłaszane nie było, dlatego
zmuszona jestem wystąpić do Pana Panie Prezydencie tą drogą z prośbą o
odpowiedź i spowodowanie załatwienia spraw.
 
Received on Wed Feb 12 21:30:02 1997

To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Wed 26 May 2004 - 13:56:40 MET DST