Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: Ciekaw jestem komentarzy chemików (ale nie tych z policji)

To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Subject: Re: Ciekaw jestem komentarzy chemików (ale nie tych z policji)
From: Mickdegrey <mickdegrey@protonmail.com>
Date: Fri, 07 Aug 2020 16:30:22 +0000
Witam,

Laborkę z preparatyki na PŁ zaliczyłem na 5 i ś.p. Małek osobiście mi wpisywał
ocenę ;). To tytułem wstępu. Ale kwasu pikrynowego akurat na laborce nie
robiłem, wolałem bardziej zaawansowane tematy.

Kwas pikrynowy ... po co to w ogóle wynaleźli ? Był stosowany z azotanem amonu
jako mieszanina Czelcowa. Do napełniania bomb i zdaje się torped (przygodę z
chemią zacząłem od m.w. a z tym preparatem zapoznałem się w wieku ok. 14 lat.).
Osobiście mało znam bardziej poronionych do tego celu, substancji. Kwaśne,
reaguje z aluminium, reaguje z mosiądzem. Tworzy pikryniany które, poza
pikrynianem amonu są zbyt humorzaste żeby stosować jako etatowe m.w. Już
bardziej się pewnie nadaje do tych białek.

Panowie, nie Piszcie proszę o kw. pikrynowym w erze TATP :D. Nie w kontekście
użycia go jako m.w., bo kwas pikrynowy to przeżytek, anachronizm.

Kwas pikrynowy potrzebuje bodźca cieplnego żeby coś się mogło wydarzyć. Piszę
tak gdyż nie każde roztarcie w szlifie prowadzi do wybuchu. W mieszaninie z
wodą nie można go ogrzać powyżej 100 C dla tego preparaty takie uważa się za
względnie bezpieczne (flegmatyzacja). Oprócz tego, jak się sami już
Wypowiedzieliście, kw. pikrynowy rozpuszcza się w wodzie dzięki grupie OH
dołączonej w pozycji orto. Toż to fenol, należy się więc takiego zachowania
spodziewać.

Kwas pikrynowy można strącić ołowiem nawet z rozcieńczonych roztworów. Tak
zatężony daje się lepiej analizować.

Pozdro. i miłego weekendu.
MdG

Sent with ProtonMail Secure Email.