Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: Jak bardzo kruchy jest diament?

To: Chemia popularnonaukowa <chemfan@man.lodz.pl>
Subject: Re: Jak bardzo kruchy jest diament?
From: ll <listowner.listy@gmail.com>
Date: Wed, 26 Jun 2019 11:46:54 +0100
> Zawsze był wyjątkowym materiałem. Jego zdumiewająca twardość,

To ze diament jest najbardziej twarda substancja naturalna jest
powszechnie znane, ale ze jest tez tak malo kruchy jest jednak
zaskoczeniem, gdyz twardosc i kruchosc to odrebne cechy.
Tym bardziej, ze w wikipedii pisza:
"Mimo niezwykłej twardości jest bardzo kruchy"
jako zrodlo podajac cala serie stron wymienionych w przypisach:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Diament#cite_note-5
a wsrod nich ta:
http://rynekalternatywny.pl/2018/06/wytrzymalosc-diamentow/
ktora raczej zaprzecza temu stwierdzeniu:
"Twardość nie jest jedyną miarą wytrzymałości minerału - osobną miarą jest
względny opór na pęknięcie. Mimo, że diamenty nie są kruche lub łatwe do
rozbicia, wszystkie substancje - włączając diamenty - można złamać lub
rozbić na kawałki."

Gdy ktos pisze, ze cos jest bardzo kruche to mi sie to kojarzy z
kruchoscia szkla, a tymczasem, jak bylo widac, diament jest znacznie
odporniejszy na pekanie niz szklo, zatem to zdanie w wikipedii zawierajace
stwierdzenie "jest bardzo kruchy" jest raczej mylace.

> Diament, Mu metal, Nitinol wiele jest substancji czystych i wiele jest

Teraz Line-X mozna dodac w tej wyliczance (patrz sasiedni post na ten
temat).