Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: Zapytanie

To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Subject: Re: Zapytanie
From: paw-p@wnoz.up.wroc.pl
Date: Thu, 23 Jan 2014 16:08:03 +0100
On Thu, January 23, 2014 11:27 am, rtoip_m wrote:
> Witam program temperaurowy to zaczynam w 100 stopniach tam jest trzymane
> minute, potem narost 15 stopni na minutę do 280 i w tej ostatniej
> trzymane 20 minut. Split 30:1. Najdziwniejsze że po wygrzewaniu kolumny
> kilka nastrzyków idzie ok a potem coś sie psuje. Próbki mam przygotowane
> w metanolu i puszczam dwie substancje amfetaminę i fenyloetyloaminę.
> Jeszcze jakieś 2 miesiące temu w tym programie mi wszystko ładnie
> wychodziło a teraz nie wiem o co chodzi. Dodam że kolumna to HP5 MS.

Prawdopodobnie przyczyną Twoich kłopotów jest zapapranie dozownika. Typową
przyczyną jest wstrzykiwanie znacznej ilości próbki, na przykład 10ul (bo
taką mam strzykawkę) przy typowym (czyli niewielkim) linerze w dozowniku.
Gwałtownie odparowujący rozpuszczalnik nie mieści się w linerze i włazi
tam, gdzie jest najmniejszy opór. A więc nie do kolumny (bo ta ma bardzo
duży opór przepływu) i nie do linii splitu (bo tam jest restryktor) a cofa
się do linii zasilającej dozownik w gaz. Linia jest zimna, więc próbka się
osadza w rurce i później wyłazi kiedy sama chce. Policz jaką objętość ma
metanol przy ciśnieniu i temperaturze w dozowniku, i będziesz wszystko
wiedział. No dobrze, nie kombinuj z liczeniem tylko ściągnij sobie ze
strony Agilentu aplikację, która to robi. Dla linera Agilentu podaje się
numer katalogowy, ale można dopisać dowolny liner, trzeba oczywiście znać
jego długość i średnicę.
Na Twiom miejszu zacząłbym od dokładnego wyczyszczenia dozownika i wymiany
filtra na linii splitu.

Pozdrawiam,
Paweł