Re: czytanie wzorów hydratów

Autor: krzysztof kleszcz <k.kleszcz_at_gmail.com>
Data: Tue 08 Feb 2011 - 18:58:23 MET

W dniu 8 lutego 2011 16:54 użytkownik Monika K. Pawelec <
monika_katarzyna@wp.pl> napisał:

> Mnie w technikum uczono, że owe np. CuSO4*5H2O oznacza, iż w 1 molekułę
> kryształu CuSO4 wbudowane jest 5 molekuł wody, tak więc hydrat można nazwać
> "pięciowodnym siarczanem miedzi".
> W przypadku CuCO3*Cu(OH)2 również w kryształ 1 molekuły węglanu miedzi
> wbudowana jest 1 molekuła wodorotlenku miedzi, ale żeby nazwa była w miarę
> po polsku powiedziałabym "kryształ węglanu miedzi z wodorotlenkiem miedzi".
> Ciekawa jestem, jakie macie Państwo inne pomysły? A jak to jest po
> angielsku?

Najwyraźniej nie zostałem dobrze zrozumiany. Nie chodzi mi o to, co jest w
co wbudowane, tylko jak przeczytać _wzór_, w którym występuje znak mnożenia.
Podkreślam, że chodzi mi o przeczytanie wzoru, a nie nazwy. Czyli jak widzę
HCl to czytam " ha ce el" , a jak widzę CuSO4 * 5 H2O to czytam "ce u es o
cztery razy(?) pięć ha dwa o" ?. I o to pytałem - czy kropkę czyta się jako
"razy" czy nie czyta się jej wcale?
Może to zagadnienie wyda się komuś mało istotne, ale jest to jakaś część
nomenklatury chemicznej i chciałbym zwyczajnie wiedzieć jak to powinno być.
Traktuję chemię jako naukę ścisłą, więc jeśli coś jest ściśle zdefiniowane
to lubię wiedzieć jak to ma być. W podręcznikach do tej pory nie trafiłem na
wzmiankę o tym. Jeden znajomy mówi, że czyta "razy". Drugi pomija kropkę
czytając nazwę. IUPAC w swojej "red book" też najwyraźniej o tym milczy.
Więc wygląda na to, że nie jest to dla wszystkich takie oczywiste. Choć w
kilku miejscach spotkałem się z tym, że autorzy nie pisali o kropce, tylko o
znaku mnożenia, a znak mnożenia czyta się "razy"...
pozdr
kk