Re: metaliczne zelazo w platkach sniadaniowych? 235/10A

Autor: Andy <andyk_at_spunge.org>
Data: Mon 19 Nov 2007 - 14:43:20 MET

> Opornie, ale rozpuszcza się. Bielański pisze podobnie.

Z czego wynika ta opornosc? Kinetyka reakcji?

> To "opornie" może jednak oznaczać, że w żołšdku zdołałby przetrwać. Z
> drugiej strony w płatkach byłby (piszę "byłby", bo cišgle nie wiemy, co to
> jest) zapewne bardzo rozdrobniony, więc może jednak by nie przetrwał. :-)

Wiadomo, ze zelazo ulega pasywacji w kwasach utleniajacych, co oznacza, ze
powstaje warstwa tlenku zelaza (nie wiem jakiego, moze Fe2O3, a moze Fe3O4
(tj. Fe2O3*FeO) tu pisza: http://www.redox9.republika.pl/pas.htm ze Fe2O3,
ale to nie jest zrodlo naukowe ;)), ktora nie roztwarza sie w kwasach.
Tyle nawet ucza w kazdej szkole. Ale dlaczego te tlenki nie roztwarzaja
sie w kwasach i jakich kwasach, czy tylko utleniajacych? Jesli tak, to
dlaczego (jaki by tu byl potencjal redoks i rownowagi kwasowo-zasadowe? A
moze powstaja jakies kompleksy lub z jakiegos powodu (z jakiego?) oporna
na kwasy struktura krystaliczna?), jesli nie, to czy oznaczaloby to, ze
spasywowany kwasem azotowym zelazny gwozdz przeniesiony do kwasu solnego
juz by sie w nim nie roztwarzal?
Wiadomo ze Cr i Al tez ulegaja pasywacji na skutek powstawania opornych na
roztwarzanie w kwasach Cr2O3 i Al2O3 - czy te tlenki swiezo powstale na
powierzchni tych metali po przelozeniu ich (wczesniej oczywiscie przemyte
woda, zeby nam woda krolewska nie powstawala ;)) do HCl aq beda sie
roztwarzaly? Z tego co pamietam Cr2O3 chyba by sie w HCl nie roztworzyl,
ale HCl radzi sobie jakos z powloka tlenku na aluminium, choc opornie (nie
wiadomo czy radzi sobie dlatego, ze powloka ta nie jest zbyt szczelna, czy
dlatego, ze reaguje z Al2O3).

Byc moze magnetyt zachowuje sie podobnie jak tlenki odpowiedzialne za
pasywacje zelaza. Byc moze te tlenki maja taki sam sklad chemiczny (nie
wiadomo czy strukture krystaliczna tez) jak magnetyt.
Ciagle w zrodlach jest mowa o opornym roztwarzaniu sie w kwasie solnym,
czy to znaczy, ze w kwasach utleniajacych by sie magnetyt nie roztwarzal?
Dlaczego?

Czy moze ktos to wszystko doswiadczalnie przebac? ;)

Co do platkow, to nie wyjasniono w tym filmie czy uzyto "zwyklych" platkow
czy tez platkow wzbogacanych w witaminy i mineraly - bo takie mozna tez
nabyc - sadze, ze uzyto raczej tych drugich.

Jesli ktos powtorzy ten eksperyment to prosze o tym napisac na liscie.

Silne magnesy mozna wydobyc z uszkodzonych dyskow twardych - moze jakis
serwis komputerowy by takich uzyczyl? :)

ak