Re: stop. utl. w dyskusyjnych pezypadkach

Autor: Elżbieta Wojtowicz <ebarankiewicz_at_o2.pl>
Data: Sat 10 Nov 2007 - 11:11:57 MET

hosunius@poczta.fm pisze:
> Teamt z pozoru prosty, a może rzeczywiście prosty :) - chcoiaż spotkałem się już z
> różnymi wersjami i to w różnych publikacjach naukowych :) Ale do
> rzeczy:
>
> Jaki jest stopień utlenienia w AsH3 - po elektroujemności
> spodziewałbym się As (+III) i H(-I). Spotkałem się natomiast z wersją
> przeciwną i nie bardzo wiem skąd mogłaby wynikać.
>
> Jak zatem będzie w SiH4, SiO2?
>
> Z góry bardzo dziękuję za każdą pomoc w rozwikłaniu tego problemu.
>
> Pozdrawiam serdecznie
> GS
>

> Witam,

Z tego co pamiętam wodór H w cząsteczkach związków i w jonach złożonych
ma liczbę utlenienia +1. Wyjątek stanowią wodorki metali np. NaH, CaH2,
LiH gdzie liczba utlenienia wynosi -1. Dlatego też liczba utleniania w
AsH dla As powinna być -3, a dla H +1. (Ja nie spotkałam się jeszcze z
wersją odwrotną :))To samo dotyczy SiH4. Jeżeli jednak byłby związek np.
Na3AsO3 to wówczas liczba utlenienia As (arsenu) w tym związku
faktycznie wyniesie +3. Tak więc arsen w zależności od związku jaki
tworzy może mieć rożną liczbę stopnia utlenienia (-3, +3, +5).
Co do związku SiO2:
tlen w związkach z innymi pierwiastkami i jonach wielotomowych ma liczbę
utlenienia -2. wyjątek stanowią OF2, w którym liczba utleniania tlenu
jest +2 oraz nadtlenki na. H2O2 gdzie liczba utleniania tlenu wynosi -1.

Pozdrawiam,
E. Wojtowicz