Re: Jon wodorowy

Autor: wojtex <wojtex_tlen_at_tlen.pl>
Data: Thu 04 Jan 2007 - 18:02:03 MET

From: "Tomasz Plucinski" <tomek@chem.univ.gda.pl>
To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Sent: Thursday, January 04, 2007 4:37 PM
Subject: Re: Jon wodorowy

> Najbardziej pierwotne wytłumaczenie, to to, ze kation wodorowy jest
> prawie 2000 razy mniejszy od innych jonów, i jego ruch napotyka na
> mniejsze opory. Ale bardziej finezyjne tłumaczenie dotyczy specyficznego
> sposobu transportu. Ruch kationu wodorowego w wodzie polega nie tyle na
> przemieszczaniu danego jonu, ale na zmianie charakteru wiązania z
> najbliższą (i bardzo odległymi) cząsteczkami wody. Wiązanie "tzw.
> koordynacyjne" zmienia charakter na atomowe, a gdzieś indziej wiązanie
> atomowe zmienia się w tym samym momencie na koordynacyjne. (przepraszam za
> [...]

Tomku, finezyjne tłumaczenie jest najlesze, a to że kation wodorowy jest 2000 razy mniejszy od inntch jonów bałamutne, i to jak bałamutne.
Myli bowiem proton z tworem zapisanym, jak H(+). Dla mnie to ci±głe mylenie protonu z H(+) jest powodem ci±głego zmartwienia bo prowadzi do ci±głych nieporozumień.

Wojtek