Re: Jon wodorowy

Autor: Piotr Domagalski <pdmg_at_o2.pl>
Data: Sat 06 Jan 2007 - 22:18:15 MET

Tomasz Plucinski napisał(a):
> Najbardziej pierwotne wytłumaczenie, to to, ze kation wodorowy jest
> prawie 2000 razy mniejszy od innych jonów, i jego ruch napotyka na
> mniejsze opory. Ale bardziej finezyjne tłumaczenie dotyczy specyficznego
> sposobu transportu. Ruch kationu wodorowego w wodzie polega nie tyle na
> przemieszczaniu danego jonu, ale na zmianie charakteru wišzania z
> najbliższš (i bardzo odległymi) czšsteczkami wody. Wišzanie "tzw.
> koordynacyjne" zmienia charakter na atomowe, a gdzie� indziej wišzanie
> atomowe zmienia siÄ™ w tym samym momencie na koordynacyjne. (przepraszam za
> [...]
Ok. Wielkość i opory: dla rozcieńczonych rozworów wodnych (za
Einstein-Stokes) współczynnik dyfuzji D jest odwrotnie proporcjonalny do
kwadratu średnicy cząstki (ale dla MW powyżej chyba 100). Więc jeśli
chodzi o H+ to ten dodatkowy (krzesłowy) mechanizm jest o wiele bardziej
przekonujący i tłumaczący (prawdziwy). W ogólności co to 'ruchliwość'? I
w ogólności kiedyś ktoś mi wspominał że (przepraszam za głupoty które
prawdopodobnie piszę) że woda , właśnie przez koordynacyjne wiązania
występuje w postaci pakietów cząstek , po kilkaset cząstek w pakiecie
(pakiet-cluster). Jak jest z tymi cluster'ami i jak to wpływa na
własciwości roztworu?
Pdmg