Re: Jon wodorowy

Autor: Tomasz Plucinski <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Thu 04 Jan 2007 - 16:37:33 MET

Najbardziej pierwotne wytłumaczenie, to to, ze kation wodorowy jest
prawie 2000 razy mniejszy od innych jonów, i jego ruch napotyka na
mniejsze opory. Ale bardziej finezyjne tłumaczenie dotyczy specyficznego
sposobu transportu. Ruch kationu wodorowego w wodzie polega nie tyle na
przemieszczaniu danego jonu, ale na zmianie charakteru wiązania z
najbliższą (i bardzo odległymi) cząsteczkami wody. Wiązanie "tzw.
koordynacyjne" zmienia charakter na atomowe, a gdzieś indziej wiązanie
atomowe zmienia się w tym samym momencie na koordynacyjne. (przepraszam za
grubą niekonsekwencję, bo to dłuższa dyskusja). I ten charakter zmian może
przemieszczać się z wielką szybkością, bez fizycznego przemieszczania
się cząsteczek. To trochę tak jakby w rzędzie krzeseł było jedno wolne -
po lewej stronie. Jeśli wszyscy przesuną się o jedno miejsce w lewo, to
nagle owa "dziura" przemieści się skokowo na skarje miejsce po prawej.
Nieco podobnie wygląda mechanizm przewodnictwa w domieszkowanych
organicznych polimerach przewodzących.
A w ogóle, to doświadczalne mierzenie ruchliwości jest o tyle kłopotliwe,
że migrują pary jonowe - z powodu spełnienia reguły elektroneutralności.
A wtedy wyznacza się ruchliwość całego zespołu.
tpl

:On