Re: Atomowa benzyna

Autor: Jerzy Peszke <j.peszke_at_rocketmail.com>
Data: Thu 14 Sep 2006 - 16:59:14 MET DST

--- Michael de Greyangel <degrey@wp.pl> wrote:

> ..... a
> odmozdzanie
>
> Kolega nie wzial tego za periodyk zas wyraznie za
> ciekawostke. Ponad to
> napisal iz zna sie na tym nie wiele wiec czemu
> szanowny kolega Peszke mówi
> co ktos twierdzil ?

> W kwestii energii. Wegla na 60 lat przy takim
> wydobyciu jak teraz. Ropy jest
> tez nie tak malo, tyle ze pod morzem baltyckim i
> nasze biedne panstwo nie
> bedzie mialo samo tyle kasy zeby zaczac wydobycie.
> Zloza wód termalnych
> najwieksze w Europie. Wystarczylo by tylko je
> [...]

Szanowny Kolego,

Na chrzcie dali mi na imie Jurek i tak juz zostalo.
Nawet studenci mowia mi po imieniu i to akceptuje
jesli pozwola zwracac sie do siebie w ten sam sposob.
To w kwestii kulturalno - formalnej.
Druga sprawa - Szanowy Kolega pozwoli ze odniose sie
do poszatkowanej mojej wypowiedzi z Kolegi
komentarzami:
1. Wydobycie ropy w Polsce na razie zaspokaja 1.5%
krajowego zapotrzebowania (mowie o sredniej ilosci nie
letnim zapotrzebowaniu). Nawet gdybysmy
zagospodarowali wszystkie dotychczas odkryte zloza z
ktorych czesc jest zbyt mala aby oplacalne bylo
wydobycie - w najlepszym wypadku zaspokoimy 8 - 10%
zapotrzebowania. Koszty wydobycia barylki ropy z dna
Morza Baltyckiego to ok. 22 - 25$. Pomijam juz fakt ze
zloza sa zbyt skape aby oplacalo budowac tam platformy
wydobywcze z prawdziwego znaczenia. To nie jest zatoka
meksykanska. Platforma "Petrobalticu" to sprzet do
probnych odwiertow, cos na ksztalt platformy badawczej
ktora moze sluzyc do wydobycia ale nie do tego celu
byla przerabiana.
2. Wydobycie tony wegla - zaleznie od kopalni - to
wydatek 50 - 350 zl. Oczywiscie ni ekazdy wegiel
nadaje sie do przerobki. Nieprawda jest natomiast ze
wegla w Polsce jest na 60 lat. Nie sa naruszone wogole
poklady na glebokosci 1000 - 2000 m (koszty).
3. Woda termalna moze miec temperature max 200 stopni,
po wypompowaniu jej na powierzchnie - otrzymujemy
pare. Aby wydobyc z wegla interesujace nas weglowodory
musimy go podgrzac do 1500 stopni. Roznica niewielka
jest, nieprawdarz? Dlatego m. in buduje sie koksownie.
Pomijam juz fakt ze woda geotermalna nawet o
temperaturze 90 stopni ma tyle rozpuszczonego w sobie
wapienia iz nadaje sie tylko co najwyzej do
podgrzewania wody w rekuperatorach.
4. Rudolf Diesel eksperymentowal swego czasu z roznymi
paliwami do swojego wynalazku, nie tylko na olej
arachidowy, ktory nota bene zawiera tyle wody iz musi
byc poddany procesowi suszenia aby nadawal sie jako
paliwo. Tak naprwde pierwsze silniki wysokoprezne
pracowaly na ropie naftowej.
5. Kolega zostal albo wprowadzony w blad, albo celowo
pomija pewne fakty. Wyprodukowanie barylki czegos co
od biedy moze sluzyc jako surowiec do produkcji paliw
plynnych z wegla to wydatek ok 30 - 35$. Jesli Kolega
ma zastrzezenia co do tego - mozna sprawdzic w
pierwszym lepszym opracowaniu na ten temat. Gdy
barylka ropy kosztowala 20$ - nikt nie zaprzatal sobie
tym glowy. Teraz gdy barylka kosztuje 60 - 70$ i jakos
nie widac aby spadala - gore bieze ekonomia.
5. Podczas II wojny swiatowej nie bralo sie pod uwage
ekonomii tylko cel. Celem bylo wyprodukowanie paliwa
do silnikow. A gdy sie wlasnej ropy nie ma (tak bylo
w III Rzeszy), a Rumuni mieli ograniczone zasoby .....
Znasz moze takie powiedzenie - "Tonacy brzytwy sie
chwyta". W Blachowni, Szczecinie i kilkunastu innych
miejscach w Rzeszy istnialy cale fabryki produkujace
benzyne syntetyczna. Ekonomia wtedy odeszla na dalszy
plan. Z 7 ton wegla brunatnego otrzymywano tone
benzyny. Proces jest tak nieekonomiczny iz po prostu
go zarzucono. W RPA istnieja jeszcze rafinerie
produkujace paliwo ta metoda. Za czasow aparthedu
zostaly wybudowane z tych samych powodow - brak zrodel
zaopatrzenia w rope.
6. Kopalnie w krajach Zachodnich w duzej mierze
dzialaja na innej zasadzie. Jest tam wykorzystywana
technologia podziemnego zagazowania wegla. Po
zapaleniu pod pokladu wegla wtlaczana jest para wodna.
W wyniku rakcji otrzymujemy CO i H2. Mam rozpisywac
sie dalej do czego to sluzy?

Jurek