Re: estryfikacja kwasów

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Wed 15 Feb 2006 - 00:20:06 MET

>> Macie pomysł?
>> Sebastian

    Po mojemu to bym sobie wytłumaczył to tak:
Estryfikacja jest reakcją równowagową. Podczas reakcji kwasu organicznego
z alkoholem tworzy się ester i woda. Jeśli odciągać wodę kwasem siarkowym
to przesuwamy równowagę na korzyść estru. Chlorek sodu będzie częściowo
reagował z kwasem siarkowym dając siarczan i chlorowodór, chlorowodór ma
znacznie większą ruchliwość jonów niż kwas siarkowy zaś początkowym etapem
estryfikacji jeśli dobrze pamiętam jest tworzenie enolu, czy też formy
enolowej które zachodzi z udziałem protonu właściwie jako że jest to etap
najwolniejszy to prędkość reakcji warunkowana będzie całkowicie prędkością
tego najwolniejszego procesu. Więc skoro średnia ruchliwość jonów
determinowana jest także przez ruchliwość anionu a przecież nie
rozpatrujemy jej jak np. ruchy Browna gdyż siły działające między jonami
nie mają charakterów tylko wypadkowych zdeżeń to kwas dwuatomowy będzie
działał efektywniej.
   Na własne potrzeby robię octany przez reakcję bezwodnika octowego z
alkoholami. Woda w tym wypadku jest wiązana po rozpadzie bezwodnika w kwas
z drugim członem (że się tak wyrażę) bezwodnika (de facto już nie
bezwodnika). Dodatkowo ten kwas ma także zdolności do estryfikowania.
Często warstwy organiczne się rozdzielają i można je oddzielić w
rozdzielaczu. Warstwę organiczną przemyć sodą w celu odkwaszenia a potem
osuszyć bezwodnym siarczanem sodu i mamy piękny pachnący ester.

> Fischera estryfikacji)i może ograniczyć reakcję eliminacji 2-propanolu
> do propenu.

Myślę że ta reakcja i tak nie zajdzie bo prędkość tej eliminacji jest o
wiele mniejsza niż estryfikacji co nie czyni tej pierwszej zbyt
konkurencyjną.

> ale, ale zdradziłbym sekret na którym się zarabia... uff :)
> Wojtek

To na tym jeszcze ktoś zarabia ?

Z poważaniem
MdG