Re: estryfikacja kwasów

Autor: <wojtex_tlen_at_tlen.pl>
Data: Tue 14 Feb 2006 - 21:08:26 MET

---- Wiadomość Oryginalna ----
Od: Sebastian Żywicki <zywicki@tz.ar.szczecin.pl>
Do: chemfan <chemfan@man.lodz.pl>
Data: Mon, 13 Feb 2006 15:27:55 +0100
Temat: estryfikacja kwasów

> Witam
> Mój znajomy produkuje na własny użytek płyn do spryskiwaczy i środek
> zapachowy do niego. Na etapie produkcji zapachu stosuje kwas organiczny,
> alkohol, kwas nieorganiczny i... szczyptę chlorku sodu.
> Pary z ust nie chce puścić po co chlorek sodu.
> Zwiększanie siły jonowej zmniejsza aktywność kwasu octowego i siarkowego. Ja
> bym się więc spodziewał efektu inhibitującego.
> Macie pomysł?
> Sebastian

Oczywiście kolega robi octan izopropylu. Kwasem nieorganicznym jest kwas siarkowy(VI). Natomiast chlorek sodu być może jest placebo, albo też sprytny sposób wyworzenia w środowisku niewielkiej ilości chlorowodoru, który też będzie katalizować reakcję estryfikacji (taki wariant metody Fischera estryfikacji)i może ograniczyć reakcję eliminacji 2-propanolu do propenu. Tak, czy siak ester wyjdzie na mur beton i płyn do spryskiwaczy będzie pachniał aż miło... Tyle, że taką estryfikację można zrobić znacznie, znacznie prościej. Bez kwasu nieorganicznego, ogrzewania..., ale, ale zdradziłbym sekret na którym się zarabia... uff :)
Wojtek