Re: laser azotowy i nie tylko

Autor: Michał-Jastrzębia <michal_at_jastrzebia.pl>
Data: Fri 08 Jul 2005 - 14:53:43 MET DST

Witam !
Mnie również bardzo często nachodzi ochota żeby zrobić coś ciekawego. Laser
azotowy mam już za sobą, naprawdę na początek jest swietnym pomysłem i jeśli
wprowadzić do projektu z serwisu Myzlab kilka ulepszeń: np. całą linię
wyładowczą obudować pleksą i obniżyć w środku ciśnienie nawet agregatem od
lodówki, a do tego zastosować na obu końcach zwierciadła całkowicie
odbijające i półprzepuszcalne. Takim laserem można wypalać dziórki w
drewnie. Ja doszedłem tylko do obudowania lasera pleksą, obniżyłem
ciśnienie, zasilacz wykonałem z trafa od mikrofalówki oraz dwóch
wysokonapięciowych kondensatorów i diod twożących powielacz. Niestety nie
dysponowałem zwierciadłami ale strumień światła jak na takie amatorskie
wykonanie był imponujący.
Teraz choruję na laser CO2, wbrew pozorom wykonanie jego nie jest takie
trudne. Rozmawiałem, przy okazji ostatniego festiwalu nauki z pracownikiem
naukowym Instytutu Fizyki PAN, który robił taki laser. dla mocy, która
wystarczy do nadpalenia deseczki drewnianej nie potrzeba nawet stosować
obiegu CO2. Zainteresowanych tematem odsyłam na stronę:
http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/lasercc2.htm#cc2cc23
Jest to materiał po angielsku ale dla chcącego nic trudnego. Bezpośredno na
tej stronie jest tylko tekst o domowym wykonaniu lasera CO2, ale są tam
linki do wielu innych projektów domowego wykonania laserów m.in. lasera na
bazie halogenków. Jest też sporo zdjęć i schematów wykonania laserów. Dla
mniej wytrwałych podaję bezpośrednie linki:

schemat lasera CO2
http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/co21asm.gif

a tu piękna galeria:
http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/laserpic/laserpic.htm