Re: problem termodynamiczny

Autor: Piotr Domagalski <pdmg_at_o2.pl>
Data: Mon 06 Jun 2005 - 10:18:16 MET DST

Witam

> Również wydaje mi się że nie ma takiego prostego związku. Jeśli
> przyjąć że temperatura jest miarą średniej energii kinetycznej
> cząsteczek, to nie uwzględniamy tu innych stopni swobody cząsteczki -
> rotacji, oscylacji, które tez mają swój udział w ogolnej energii.

Jeśli dobrze pamiętam, to temperatura jest funkcją sredniej energii
kinetycznej RUCHU POSTĘPOWEGO cząsteczek

> Poza tym, jesli mamy okresloną energię cząsteczki, to nie wiemy
> jaka jej częśc przypada na jaki stopien swobody, a>

A tym problemem zajmuje się zasada ekwipartycji energii - na każdy stopień
swobody tyle samo energii

Jeśli chodzi o pytanie pierwotne (w jaki sposób oszacowac temperature, ktora
odpowiada okreslonej energii?). To w związku z powyższymi uwagami jest ono
 niezrozumiałe, bo o jaką energię chodzi?

Pozdrawiam PDmg