Re[2]: problem termodynamiczny

Autor: Krzysztof Kleszcz <klechu13_at_poczta.okay.pl>
Data: Mon 06 Jun 2005 - 20:30:06 MET DST

PD> Witam

PD> Jeśli dobrze pamiętam, to temperatura jest funkcją sredniej energii
PD> kinetycznej RUCHU POSTĘPOWEGO cząsteczek

no tak, T jest miarą Ek, a ta jest wlasciwie utożsamiana z ruchem
translacyjnym

PD> A tym problemem zajmuje się zasada ekwipartycji energii - na każdy stopień
PD> swobody tyle samo energii

niezupełnie. Zasada ekwipartycji mowi nam, ze jesli dostarczamy
energii cząsteczce, to jest ona rowno dzielona na kazdy stopien
swobody. A tutaj mamy cząsteczkę o okreslonej energii, ale nie wiemy
ile energii przypada na jaki stopien swobody (czy np cząsteczka jest
na podstawowym stanie oscylacji i rotacji, czy na wzbudzonym itp)
Stąd nie wiemy ile zostaje na translację

PD> Pozdrawiam PDmg

pozdr
K. Kleszcz