Re: problem termodynamiczny

Autor: Krzysztof Kleszcz <klechu13_at_poczta.okay.pl>
Data: Sat 04 Jun 2005 - 23:40:54 MET DST

D> Witajcie,

D> Pomozcie prosze: w jaki sposób oszacowac temperature, ktora
D> odpowiada okreslonej energii? Zdaje mi sie, ze taki prosty zwiazek
D> nie istnieje, ale swita mi druga zasada termodynamiki: T=dQ/dS
(...)
D> Serdecznie dziekuje,

D> Dominik.

witam

Również wydaje mi się że nie ma takiego prostego związku. Jeśli
przyjąć że temperatura jest miarą średniej energii kinetycznej
cząsteczek, to nie uwzględniamy tu innych stopni swobody cząsteczki -
rotacji, oscylacji, które tez mają swój udział w ogolnej energii.

Poza tym, jesli mamy okresloną energię cząsteczki, to nie wiemy
jaka jej częśc przypada na jaki stopien swobody, a przeciez moze
byc wiele mozliwosci i kazda z nich będzie odpowiadac innej
temperaturze, bo dana wielkosc delta E moze odpowiadac np roznicy
dwoch poziomow oscylacyjnych albo czterech rotacyjnych itd..
Czyli zaleznie od podzialu energii mamy rozne temperatury, bo jesli
przyjąć ze tylko energia kinetyczna przejawia nam się jako
temperatura, to wlasnie ta energia zalezy od podzialu calej energi na
konkretne stopnie swobody

To tylko moje luźne przemyslenia, ale wydają mi się sensowne (proszę
mnie poprawić jeśli się mylę)
pozdrawiam
K Kleszcz