Re: Odp: Re[2]: mezony

Autor: Lukasz Kuzma <kuzma_at_mml.ch.pwr.wroc.pl>
Data: Thu 12 May 2005 - 14:03:12 MET DST

>Chodzi mi o to czy da się przewidywać jakie cząsteczki
>powstaną przy zderzeniu 2 innych cząsteczek.
wiecej, teraz najpierw sie przewiduje, potem bombarduje i wyszukuje sladow
tych, ktore nas interesuja. dzisiaj wciaz duzo wiecej sie teoretycznie
domyslamy niz mozemy otrzymac.

>Dalej czy
>można przewidzieć znając liczbę protonów i neutronów
>że jakieś jądro jest stabilne a jeżeli jest niestabilne to
>rozpadnie się na takie a nie inne składniki.
nie wiem czy jest wzor teoretyczny, sa jakies empiryczne wzory, ale zy z
teorii da sie cos takiego wyciagac? na pewno tak, ale na pewno nie bedzie
to latwe do obliczenia. W koncu przewiduje sie "wyspy stabilnosci" tzn.
ktore ciezkie pierwiastki beda stabilniejsze od innych.

>Dlaczego jeżeli uderzy się jądro azotu cząsteczką alfa to
>powstanie jądro tlenu i proton a nie coś innego itd. itd.
kat, energia i jeszcze kilka czynnikow jest do uwzglednienia, nie kazda
proba wychodzi, mimo ze powina, jak w zyciu.

>W każdym razie czy są to wyniki czysto empiryczne, uzyskane
>w wyniku obliczeń jakiegoś programu typu gausian dla reakcji
>jądrowych czy też jakaś prosta metoda np. VSEPR gdzie nie
>widząc nigdy wcześniej cząsteczki ani nie używając zaawansowanej
>matematyki potrafię mniej więcej przewidzieć wygląd cząsteczki.
jak pisalem wczesniej, obecne problemy wynikaja z tego ze juz doliczono
sie wielu czastek, ktorych nie da sie zaobserowac, gdyz wymagaja zbyt
duzej ilosci energii...

>Poza tym odnoszę wrażenie że z każdej cząsteczki elementarnej
>da się otrzymać każdą inną cząsteczkę a to kłóci mi się z moją
>intuicją np jeżeli zmieszam NaOH i HCl to napewno mogę
>się spodziewać NaCl a nie np KF.
a co uzyskasz z elektronu? wiecej mozesz, mniej juz nie..

Lukasz Kuzma
MarbetWil Gliwice