RE: Mleko mikrofiltrowane

Autor: Krzysztof Grabinski <k.grabinski_at_hsh.com.pl>
Data: Mon 04 Apr 2005 - 12:50:57 MET DST

 At 18:27 2005-04-01 +0200, Adrian Siemieniak wrote:

>Hej,
>
>Poniewaz nie tak dawno temu byla dosc burzliwa dyskusja o mleku ja bym
>mial jeszcze jedno pytanie - na czasie (moze ktos z Was wie cos wiecej).
>Naleze do tych co lubia/pija mleko i ostatnio trafilo mi sie w sklepie
>"mleko zimne/filtrowane". W opisie jest ze nie jest sterylizowane przez
>UHT tylko "mikrofiltracje" i ze niby jest w ten sposob lepsze. Na
>stronie producenta nic wiecej nie ma (http://zimnemleko.pl/co_to.htm) a
>ja jakos nie lubie wierzyc ze cos jest lepsze bo tak pisze :) - ktos z
> [...]

Mikrofiltracja to filtracja przez bardzo drobne pory (rzędu ułamka
mikrometra), tak drobne, że nie przedostają się przez nie bakterie.
Technika ta jest od lat stosowana w laboratoriach.
Unika się w ten sposób obróbki termicznej, co pozwala zapewne na zachowanie
oryginalnego smaku świeżego mleka.

Michał

--
           dr Michał Sobkowski
           Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań
           http://www.man.poznan.pl/~msob/
Witam.
Wszystko powyżej się zgadza, dodatkowo mogę jeszcze tylko dodać, że obróbka
termiczna powoduje łączenie się białek serwatkowych z kazeiną (głównie
frakcją kappa)co zmineia trochę właściwości mleka oraz przyswajalność
niektórych składników m. In. Wapnia.
Jeżeli chodzi o przyswajalność MOŻE się poprawić, natomiast jeżeli chodzi o
alergeny takie mleko MOŻE być silniejszym alergenem ze względu na większą
ilość aktywnych białek. Wszystko to pisze bez potwierdzonych informacji ze
żródeł naukowych.
Jak to mówią czas pokaże co lepsze.
Pozdrawiam
Krzysztof Grabiński