Re: Metanodiol/kratki

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Thu 17 Feb 2005 - 21:52:36 MET

Dnia Thu, 17 Feb 2005 21:03:07 +0100, Dominik <dkub4@wp.pl> napisał:

> Witajcie,
>
> Bardzo prosze Was o pomoc w niezwykle nurtujacych mnie od kilku
> minut pytaniach.
> Metanodiol. Dowiedzialem sie, ze powstaje w reakcji formaldehydu z
> woda i jest stabilny w temperaturze ponizej 100K. Jaki jest
> mechanizm tej reakcji? Z czego wynika jego niestabilnosc? Dlaczego
> nie mozna w metanie upakowac 2, 3, 4 grup -OH? Co z -triolem i
> -tetrolem?
> To zapewne z czegos wynika.. wybaczcie prosze, moja niewiedze.
> Kratki na papierze. Czy ktos spotkal sie z technologia druku
> [...]
Apropos trzeciego pytania. Tak istotnie jest powstają z tych składowych
barw. Zauważyłeś że opakowania kartonowe są drukowane przed klejeniem ?
Wcześniej są kartkami papieru o zwiększonej gramaturze, powleczone
aluminium i folią z drugiej strony, czy Zastanawiałeś się jakież to
subtelne ? Maszyna tkając misterny układ kilku warstw ... hehh poezja.
Paski są po to by system produkcyjny spostrzegł czy którejś barwy nie
brakuje i zapewnić optymalny wzór opakowania z wszystkimi barwami
składowymi.

Apropos pytania drugiego. Z tego co wiem (a mój teść ma drukarnię) to
plotowanie takich papierów raczej nie wchodzi w grę, jest to technika
relatywnie za wolna na taką skalę. Papier jest przesuwany między dwoma
walcami posiadającymi perforację, mikroskopijnej wielkości dziurki.
Zauważyłeś że czesto nadruk kratek trwały jest w oleju i w wodzie ? Nie
tak jak z farbą drukarską, te farby bowiem rozpuszczają się w tłuszczu,
najłatwiej sprawdzić to przejeżdżając po całym dniu pracy, czołem po
gazecie, będzie czarne. Papier w kratkę drukowany jest najczęściej
barwnikiem reaktywnym. Poza tym taśma może się niekiedy ślizgać. Wpadłbyś
na to gdybyś zmierzył pod mikroskopem szerokość krawędzi kratki wzdłuż
rozciągnięcia.

Pierwsze Twe pytanie. Czasteczka formaldehydu nie moze przylaczyc wiecej
grup hydroksylowych gdyz energia wewnetrzna trioli i tetroli jest zbyt
wysoka by byly trwale. Co do mechanizmu takiej reakcji to nie wnikalem za
bardzo. Jak sobie przypominam to chodzi chyba o kondensacje aldolowa, w
tych warunkach (100K) to chyba bylo by mozliwe, ulegaja kondensacji dwie
czasteczki aldehydu pod wplywem rozcienczonych zasad lub kwasow, w
warunkach niskiej temperatury woda mogla by byc traktowana jak
rozcienczony kwas, ale w 100K woda jest juz lodem i nie dysocjuje na
H3O+ a jak jestem w bledzie to prosze mnie sprostowac. Poza tym znow nie
jest to mozliwe bo kondensacja aldolowa zachodzi w przypadku aldehydow
posiadajacych wodor alfa, najprostrzym takim bylby dopiero aldehyd octowy.
Wydaje mi sie watpliwe powstawanie takiego produktu ale nie jestem zbyt
mocny w chemii organicznej. Napewno znajdzie sie ktos kto Ci lepiej
odpowie.

Z powazaniem
Lukasz Jozwiak

--