Re: Z kąd jodan potasu??

Autor: Krzysztof Kleszcz <klechu13_at_poczta.okay.pl>
Data: Tue 01 Feb 2005 - 09:21:15 MET

witam

M> Drodzy forumowicze!!
M> Kłopot jest następujący: chce otrzymać jodan sodu
M> do reakcji Briggsa-Rauschera. Niestety z substancji
M> zawierających jod mam jodynie jodynę i płyn Lugola.
M> Czy to w ogóle możliwe w domowych
M> warunkach??

Cytuję gałeckiego:

do 150g gorącego (70-80st) r-ru NaOH (1,4; cz.), stale mieszając
dodaje sie 150-170g jodu, az odczyn r-ru bedzie slabo zasadowy
(fenoloftaleina). Temp. r-ru nie powinna przekroczyc 90stopni. R-r po
skonczonej reakcji jest brunatny ale nie zawiera stalego jodu. R-r
oziebia sie do temp. 10stopni i zlewa ciecz znad osadu NaIO3, osad
przekrystalizowuje sie rozpuszczajac 100g NaIO3 w 350ml goracej wody.
Po przesaczeniu odparowuje sie do poczatku krystalizacji, chlodzi do
10-15stopni. Sol po odsaczeniu przemywa sie zimna woda w celu
usuniecia jonow I- i suszy w temp. 120 - 130stopni.

(Ciecz zlana znad osadu moze byc uzyta do otrzym. NaI - osobny
przepis)

Mysle ze spokojnie mozna to przeprowadzic w skali
10-krotnie mniejszej, ale i tak duzo jodyny trzeba bedzie przerobic
zeby miec te 15g jodu

pozdrawiam
Krzysiek Kleszcz