Re: Z kąd jodan potasu??

Autor: <silent_empathy_at_o2.pl>
Data: Tue 01 Feb 2005 - 08:45:30 MET

> Drodzy forumowicze!!
> Kłopot jest następujący: chce otrzymać jodan sodu do reakcji
Briggsa-Rauschera. Niestety z substancji zawierających jod mam
jodynie jodynę i płyn Lugola. Czy to w ogóle możliwe w domowych
warunkach??

No z tego co ja kojarzę to jodany można otrzymać z jodków (i innych
soli jodu na stopniu utlenienia <5) przez utlenianie silnym
utleniaczem (np. KMnO4). Płyn Lugola zdaje sie zawiera NaI (czy
KI?), ale podejrzewam, że odzyskiwanie z niego tej substancji
byłoby, delikatnie mówiąc, mało opłacalne. Jodyna zawiera I2:NaI 1:1
(równoważnie: NaI3), jod pierwiastkowy można z pewnością
przeprowadzić w sole jodu (I), ale jedyny sposób, jaki mi w tej
chwili przychodzi do głowy (ach, te zamglone poranki) to reakcja z
glinem (AlI3) a potem z NaOH (NaI+Al(OH)3+różniste gliniany w
zależności od proporcji w środowisku wodnym)...

se