RE: i znowu jem jakies swinstwo

Autor: Andrzej Kasperowicz <andyk_at_spunge.org>
Data: Mon 15 Nov 2004 - 17:31:55 MET

> etapem przetważania sera. Wapń w mleku występuje jako sól fosforoanowa,
> która traci swoją rozpuszczalność w temp. pasteryzacji (ok. 72-76C), ale
> spowrotem wraca do układu po ok 24-48h, ale niestety kto by czekał tak
> długo?? nie producenci masowi... Wapń jest odpowiedzialny za powstawanie

Tak to czekaja nawet po pare m-cy az sery dojrzeja, a tu nagle 2 dni nie moga
poczekac. >:-( Ta pazernosc producentow zywnosci kiedys nas zgubi, zreszta juz
nas gubi (vide BSE itp.), ale skoro sa spolkami akcyjnymi, takimi jak kazde
inne przedsiebiorstwo, to inaczej byc nie moze, akcjonariuszy interesuje tylko
zysk.

> struktury żelu kazeinowego co przekłada sie na własciwości organoleptyczne.
> generalnie Chlorek wapnia jest dodawany z powodów ekonomicznych
> (zmniejszenie czasu produkcji). Przyspiesza proces oraz zapewnia większą
> wydajność. natomiast jak sie ma do naszego zdrowia.... hymmm pewnie nikt
> tego dokładnie nie zbadał... a jeżeli tak to mi nic na ten temat

Kwestia, o ktorej sie czasem zapomina przy omawianiu dodatkow do zywnosci jest
ich pochodzenie/sposob wytwarzania - to wbrew pozorom ma znaczenie, gdyz nikt
nie bedzie uzywal superczystych dodatkow do zywnosci, poniewaz takie by
kosztowaly krocie (wystarczy spojrzec jak rosnie cena odczynnikow chemicznych
wraz ze wzrostem ich czystosci), tak wiec oprocz CaCl2 z pewnoscia dostaja sie
do sera i inne substancje, mozemy sobie niestety tylko gdybac w jakich
ilosciach, a oczywiscie ilosc ma istotne znaczenie.

> P.S. Znowu wychodzi na to, że serwatka jest najzdrowsza ;) www.lacma.com.pl

BTW, jaka w koncu metoda zdecydowales sie oznaczyc metale ciezkie w bialkach
serwatkowych, czy moze ICP?

ak