Re: Efekt cieplarniany

Autor: Piotr K. Olszewski <ncolszew_at_cyf-kr.edu.pl>
Data: Thu 27 May 2004 - 09:59:29 MET DST

----- Wiadomosc oryginalna ----- Od: "Kazimierz Warminski"
<kazet@uwm.edu.pl>

> Nie spotkalem sie z tym, ale wydaje mi sie ze nie. Podobnie jak dla
pary
> wodnej - jest bardzo "silnym" gazem cieplarnianym, ale na jej
zawartosc w
> atmosferze nie mamy wplywu. Na zawartosc azotu i tlenu tez nie mamy
> wiekszego wplywu, przynajmniej wzglednego.

1. Z tego co doczytalem GWP jest definiowany jako iloraz dwóch calek:
Ci/Cco2
Pod calka sa iloczyny a(t)*c(t)dt, gdzie a jest "instantaneous
radiative forcing from a unit increase in the concentration of gas
i", zas c jest ulamkiem gazu i w chwili t. Jak widac, wszystko opiera
sie na wlasciwym oszacowaniu funkcji opisujacej zanik gazu
cieplarnianego w przyrodzie. Stad brak parametrów GWP dla tlenu i
azotu. Powyzszy wzór mozna przeksztalcic wprowadzajac czasy
polowicznego zaniku tych gazów w atmosferze: Dla CO2. w publik. która
czytalem jest tau=120lat, dla CH4 tau=10lat.
2. Aby lepiej uswiadomic sobie wplyw czlowieka na srodowisko sensownie
jest pomnozyc GWP przez ilosc emitowanych gazów. Wówczas okaze sie, ze
wszystkie gazy cieplarniane poza CO2 stanowia niewielka czesc wplywu
CO2.
3. Teraz najwazniejsze (dla mnie). Zapytalem o GWP dla tlenu i azotu
aby okreslic, jaki jest udzial gazów cieplarnianych w zatrzymywaniu
ciepla przez atmosfere. Bo przeciez tlen i azot tez zatrzymuja cieplo,
prawda? Teraz rozumiem, ze nie moge sie oprzec na wspólczynnikach GWP,
gdyz dotycza one gazów nietrwalych. Niemniej jednak warto by bylo,
dyskutujac o efekcie cieplarnianym, wiedziec, w jakim stopniu 0.03%CO2
wplywa na ten efekt a jaki jest udzial 99.97%pozostalych gazów.

Piotr