Re: Efekt cieplarniany

Autor: Kazimierz Warminski <kazet_at_uwm.edu.pl>
Data: Wed 26 May 2004 - 18:01:17 MET DST

> Czy dla azotu i tlenu sa okreslone GWP? Potrzebuje ich do okreslenia
> faktorów EB.
>
> EB=GWP*masa_danego_gazu_w_atmosferze

Nie spotkalem sie z tym, ale wydaje mi sie ze nie. Podobnie jak dla pary
wodnej - jest bardzo "silnym" gazem cieplarnianym, ale na jej zawartosc w
atmosferze nie mamy wplywu. Na zawartosc azotu i tlenu tez nie mamy
wiekszego wplywu, przynajmniej wzglednego. Oczywiscie ktos moze powiedziec,
ze stezenie tlenu w powietrzu maleje proporcjonalnie wraz ze wzrostem
stezenia CO2. Jest jedno "ale". Gdy stezenie CO2 wzrosnie np. z 0,03% do
0,035% to jest to duzo, ale gdy tlenu zmaleje z 20,95 do 20,945 % - to jest
to niewiele. Zreszta nie dla wszystkich gazow cieplarnianych okreslone jest
GWP. Z tego co wiem to napewno dla: CO2, N2O, CH4, SF6, CCl4 i dla freonow i
halonow.

Kazik Warminski