Autor: Variat (variat_at_interia.pl)
Data: Tue 17 Feb 2004 - 00:43:16 MET

> benzen + H2SO4 --SO3--> kwas benzenosulfonowy + H2O
Z tego co mnie zawsze uczyli to tak zapisana reakcja jest prawidłowa. Sulfonowanie to przykład reakcji substytucji nuklofilowej pierścienia aromatycznego (podstawienia). Dla ułatwienia zrozumienia tego procesu zapisać można reakcję:
Benzen + HOSO3H --> benzen-SO3H + H2O
Zastanawia mnie ta druga reakcja bez wody jako produktu, podaj mi w jakiej książce jest to napisane.

> problem w tym, ze często i SO3 i H2SO4 znajdują się na jednej strzałce
To nie problem czynnikiem dającym grupę sulfonową jest w tym przypadku Oleum (roztwór SO3 w stężonym H2SO4)

> Czy wzór Kekulego wciąż jest używany i uznawany za poprawny czy nie?
Przy zapisywaniu benzenu wzorem kekulego (1865r) pojawiał się problem, mianowicie pomiędzy którymi atomami węgla występują wiązania podwójne (jak wiadomo istnieją dwie możliwości) - pózniej panowie chemicy odkryli tautomerie i uznali ze zachodzi ona w tym przypadku. Jednak ten sposób symboliki pierścienia nie jest słuszny bo benzen nie ulega reakcjom związków nienasyconych. (nie będę się rozwodził) Zachowuje się w inny "aromatyczny" sposób. Dlatego kółeczko w środku oznacza zdelokalizowane elektrony typowe dla związków aromatycznych. Takie oznaczenie zostało uznane przez dziadków z IUPAC w Genewie za słuszne. Jednak różne są szkoły chemików i różnie oni sobie nazywają i symbolizują związki. (IUPAC przyjęło, że w chemii nieorganicznej nie ma już podchlorynów, nadmanganianów, etc. (i dlatego tak się nie uczy w szkole), ale czy może istnieć szanujący się chemik, który nie zna takiej nomenklatury... bez komentarza.

Grzegorz Tomaszewicz