Autor: Stanisław Popiel (popiels_at_wp.pl)
Data: Mon 16 Feb 2004 - 20:11:05 MET

> raczej zachodzi reakcja dysproporcjonowania Fe(VI) do Fe(III) i uwalnia
sie
> wolny tlen z anionu zelazianowego .....,
> Roman

Jeśli dobrze zrozumiałem reakcje dysproporcjonowania, to jeden atom żelaza Fe(VI) powinien przejść na Fe(III) a drugi na Fe(IX)!! I wtedy można byłoby mówić o dysproporcjonowaniu. Zgodnie z definicją dysproporcjonowania - "jest to rodzaj reakcji chemicznej, w której atomy tego samego związku ulegają jednocześnie redukcji i utlenieniu", np.: Cl2 (st. utl. Cl =0) + 2NaOH ---> NaCl (st. utl.Cl = -1) + NaClO(st. utl. Cl = +1) +H2O
 lub
2CuCl (-1) ----> Cu (0) + CuCl2 (-2).
Chyba, że znasz inną definicję dysproporcjonowania, a tylko ja o niej nie słyszałem?? Jest to możliwe, bo już nie raz na stronach ChemFana spotkaliśmy się z tym, że coś było oczywiste dopóki nie znalazł się ktoś, kto obalił coś, co wydawało sie być pewną, nienaruszalną prawdą. Ciekaw jestem Twojej odpowiedzi.
Stanisław