Autor: Roman J. Farański (faranski_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 16 Feb 2004 - 13:04:46 MET

> Czy masz na myśli związek K2FeO4, zwany po angielsku Potassium
> Tetraoxoferrate(VI), w którego strukturze opisanej przez Audette,
> R.J.;Quail, J.W.;Black, W.H.;Robertson, B.E.(Journal of Solid State
> Chemistry (1973), 8, 43-49 ) atomy żelaza są tetraedrycznie
> koordynowane przez tleny w odległości 1.65A, i gdzie - w
> przeciwieństwie do struktury K2O2, gdzie występują wiązania O-O o
> długości 1.50A - brak jest jakichkolwiek krótkich kontaktów
> tlen -tlen?

> Piotr

Mea culpa, przepraszam...., chociaz z drugiej strony dobrze robi "odswiezenie sie" ...,
Schodzqc plycej, tenze K2FeO4 jest opisany nawet w Bielanskim, jako zelezian potasu, z Fe na 6-tym stopniu, izomorficzny z K2SO4, rozpuszczalny w wodzie, silny utleniacz, utleniajqcy nawet amoniak. Amoniak, ale nie wode.
Wprawdzie nie trafilem nigdzie (a oprocz linku z art.Tsapin, Goldtel, etc.) specjalnie nie szukalem, to jednak jestem przekonany, ze w roztworze wodnym raczej zachodzi reakcja dysproporcjonowania Fe(VI) do Fe(III) i uwalnia sie wolny tlen z anionu zelazianowego .....,

Zasugerowalem sie uzyciem K2O2 w jednej z technik syntez ...., pomylilem sie. K2FeO4 nie posiada mostkow tlenowych. Fakt.

Pozdrowienia

Roman