Autor: Tomasz Ganicz (tg_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Mon 16 Feb 2004 - 09:26:55 MET

Sunday, February 15, 2004, 9:28:19 AM, you wrote:

> Mnie chodzi o nasycenie takiego związku wielocząsteczkowego który ma
> dopuszczenie do używania w przemyśle spożywczym gdyż ma być on po nasyceniu
> używany do aromatyzowania wyrobów parzonych. Użycie aromatów w czystej
> postaci powoduje duże ich ulatnianie i z tego powodu trzeba stosować duże
> dawki. Chodzi mi o znalezienie takiego związku który absorbował by aromaty w
> swej wewnętrznej strukturze i uwalniał poprzez swój rozkład w temp. Ok. 65
> st C. Zastanawiam się czy tej roli nie spełniła by skrobia lub jakieś jej
> modyfikacje.
> [...]

Zdziwisz się, ale ja właśnie od ponad roku zajmuje się szukaniem takich układów dla GE Silicones - niestety wyniki prac są objęte tajemnicą. Muszę Cię zmartwić, ale wbrew pozorom problem nie jest banalny i obecnie wiele firm szuka tego rodzaju układów, które by uwalniały zestawy zapachów z precyzyjnie dobraną szybkością i możliwie jak najdłużej i jeszcze żeby produkty rozpadu nie były toksyczne, rakotwórcze, śmierdzące i nazbyt uczulające. Tak jak piszę - obecnie trwają nad tym prace i rodzaj
wyścigu, komu się pierwszemu uda wypuścić taki produkt na rynek - z czego wniosek, że obecnie nie istnieją w pełni zadowalające tego rodzaju układy... Są jednak już układy, które spełniają część tych wymogów - np: są nietoksyczne, słabouczulające i nie rakotwórcze, ale za szybko, albo za wolno uwalniają zapachy i nie można ich zastosować do wielu "komercyjnie porządanych" kompozycji zapachowych. Ja akurat robię to głównie na potrzeby przemysłu kosmetycznego i chemii gospodarczej więc nie wiem czy istnieją tego radzaju dodatki do żywności - bo tam normy bezpieczeństwa są pewnie jeszcze bardziej ostre.
W ramach prac dla GE robi się też przegląd literatury patentowej - sczegółowe wnioski z tego przeglądu są jednak także objęte tajemnicą. Jedyne co Ci mogę poradzić to zrobić sobie taki przegląd na własną ręke, pod kątem Twoich potrzeb.
Np: Na stronie: http://patft.uspto.gov/netahtml/search-adv.htm - daj hasło "fragrance? AND release AND (heat OR thermal) AND food i przestudiuj te patenty które ci system wypluje. Jak coś znajdziesz ciekawego, to potem możesz napisać do firmy, która to opatentowała - czy mają coś co Cię zadowoli i czy to produkują no i czy jest to zalegalizowane w UE.
Mogę jeszcze dodać że, w "wolno uwalniajacych się zapachach" na cele kosmetyczne jest kilkanaście firm, które prowadzą badania w tym kierunku i regularnie ich wyniki patentują.

---
Tomasz Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html