Autor: Stanisław Popiel (popiels_at_wp.pl)
Data: Sat 14 Feb 2004 - 08:12:41 MET

> [...]
> tlen, juz nawet w wodzie utlenionej (2% H2O2), a coz dopiero w perhydrolu
> (ok. 30% H2O2) to zjawisko wystepuje i nikt tego nie nazywa "utlenianiem
> wody" ,
> Tak samo nadtlenek potasu K2O2 w kontakcie z wodq wedlug trywialnego
> schematu daje KOH + H2O2, ten drugi ulega rozkladowi z wydzieleniem tlenu,
> podobnie np. kwas Caro (H2SO5), gdzie jest mostek tlenowy [ obrazowo
> (HSO3) - O-O-H], w efekcie jest to i silny kwas i utleniacz, ale
utleniacz
> z wydzielenia tlenu po rozkladzie H2O2 (tu jeszcze troche subtelnosci)
....,

> [...]
nie
> wydaje mi sie precyzyjna), to sol zawierajqca rowniez mostek tlenowy,
> wybaczcie chemfani karykature wzoru strukturalnego (ale to post e-mail)
> [KOFeO]-O-O-K, i przy kontakcie z wodq i w wyniku hydrolizy w roztworze
> zaczynajq byc jony OOH(minus), i mamy jedynie do czynienia z rozkladem
> nadtlenku wodoru, a nie z "utlenianiem wody", ktore to pojecie tzw.
> "utlenianie wody", samo z siebie jest dla mnie nowotworem slownictwa
> chemicznego .....,
> Oczywiscie, Panie Stanislawie - bez zadnej mam nadzieje urazy ....

Oczywiście, Romanie, nie może być mowy o żadnym obrażaniu się, bo po pierwsze masz rację, a po drugie - ja zastosowałem kalkę językową tłumacząc z angielskiego. Skoro autorzy publikacji napisali "utlenianie wody" - to ja też powtórzyłem po nich nie zastanawiając nad sensem tego co sie pisze. Moja wina i kropka!
Stanisław