Autor: Roman J. Farański (faranski_at_poczta.onet.pl)
Data: Sat 14 Feb 2004 - 07:53:16 MET

Oj, oj - z tym utlenianiem "wody", to bez przesady ....., Nadtlenek wodoru (H2O2) ma jakos tak wlasciwosc rozkladania sie na wode i tlen, juz nawet w wodzie utlenionej (2% H2O2), a coz dopiero w perhydrolu (ok. 30% H2O2) to zjawisko wystepuje i nikt tego nie nazywa "utlenianiem wody" ,
Tak samo nadtlenek potasu K2O2 w kontakcie z wodq wedlug trywialnego schematu daje KOH + H2O2, ten drugi ulega rozkladowi z wydzieleniem tlenu, podobnie np. kwas Caro (H2SO5), gdzie jest mostek tlenowy [ obrazowo  (HSO3) - O-O-H], w efekcie jest to i silny kwas i utleniacz, ale utleniacz z wydzielenia tlenu po rozkladzie H2O2 (tu jeszcze troche subtelnosci) ....,

tzw. "marsjanski utleniacz" (nie chce uzywac nazwy "zelazian potasowy", nie wydaje mi sie precyzyjna), to sol zawierajqca rowniez mostek tlenowy, wybaczcie chemfani karykature wzoru strukturalnego (ale to post e-mail) [KOFeO]-O-O-K, i przy kontakcie z wodq i w wyniku hydrolizy w roztworze zaczynajq byc jony OOH(minus), i mamy jedynie do czynienia z rozkladem nadtlenku wodoru, a nie z "utlenianiem wody", ktore to pojecie tzw. "utlenianie wody", samo z siebie jest dla mnie nowotworem slownictwa chemicznego .....,

Oczywiscie, Panie Stanislawie - bez zadnej mam nadzieje urazy ....

Pozdrowienia

Roman