Autor: Stanisław Popiel (popiels_at_wp.pl)
Data: Mon 09 Feb 2004 - 22:46:32 MET

> No, tyle to ja wiem ale chodzi mi o to że tam jest mowa o rozkładzie na
> wodór i tlenek wodoru... która to mikstura z powietrzem tworzy
> mieszaninę wybuchową... Chyba zamiast "tlenku wodoru" miał być tlen. Ale
> nawet wtedy nie potrzeba powietrza żeby mieszanina wybuchła... :)
> Arkady

Szanowni Koledzy!
Najprawdopobniej chodzi tu o wolne rodniki, które w tych warunkach muszą powstawać.
Podejrzewam, że jest to rodnik wodorotlenkowy [OH z kropką u góry] i wodoronadtlenkowy
(HO2 z kropką u góry); oba rodniki są niezwykle reaktywne i gdy one wchodzą w reakcje typu łańcuchowego reakcja ma przebieg miliony razy szybszy niż gdyby zachodziło zwykłe utlenianie, ale tu już kłania się drugi podręcznik wydany przez prof. Romana Zarzyckiego (redaktor) z Politechn. Łódzkiej, pt. "Zaawansowane utlenianie w wodzie nadkryty cznej" (praca zbiorowa). Dokument cytowany przez Pana Andrzeja Kasprowicza, jak rozumiem, przygotowywali studenci i mogli coś źle przetłumaczyć z zagranicznych języków i tak najprawdopodobniej powstał "tlenek wodoru".

        Pozdrawiam,
Stanisław