Autor: Roman J. Farański (fryderyk_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 11 Feb 2004 - 13:05:21 MET

> (...)w bardzo wysokich ciśnieniach i temperaturach woda rozkłada się na
> wodór i tlenek wodoru, tworząc silnie wybuchową mieszaninę w kontakcie z
> powietrzem(...)
>
> Czy ktoś tu sie rąbnął czy muszę się douczyć chemii? Bo aż mi wzrosło
> cisnienie...
>
> Arkady

W kontekscie Czernobyla -
Ok. 200 ton paliwa jqdrowego podczas katastrofy wtopilo sie w konstrukcje reaktora, scislej na dnie IV reaktora (ok. 9 m ponizej poziomu gruntu), zalega zalane wodq, odpowiednio:
203 tonu U238, zawierajqcego 1,8% U235 (tj. ok. 4000 kg), a ponadto ok. 700 kg plutonu, w tym:
420 kg Pu239, 22 kg Pu238, 18 kg Pu242, 34 kg Pu241 i 190 kg Pu210.

Calosc dobrze "grzeje", zachodzi zjawisko radiolizy wody, to jest jej rozkladu na wodor i tlen pod wplywem energi zatopionego paliwa. Obserwowalne sq tzw. "wozduchy", czyli emisje wodoru i tlenu przez krysze (dach) IV Reaktora.

Uklony

Roman