Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Mon 09 Feb 2004 - 19:36:39 MET

> czerwone wino jest bardzo zdrowe (lampka dziennie) bo zawiera
> bardzo duże ilości flawonoidów :-)

... oczywiscie bezalkoholowe ;-)

> 5% z jednego kilograma to 50 gramow, z pol kg jest to 25 gramow. po
> prostu.

Przypominam, ze stezenie etanolu w napojach alkoholowych podawane jest w %v/v, czyli powinno być:
5% z 1 litra to 50 ml, z pol litra to 25 ml. Czesto - nieslusznie - mowi sie w barach: "poprosze 50g wodki", barman nalewa 50 ml i wszystko jest niby OK, ale tak naprawde to nie nalaleje nam 50 g tylko d*V=0,95*50=47,5g. No tak, ale te brakujace 2,5g to i tak pikuś w porownaniu z tym ile nam nie doleje do 50 ml :)
Z kolei gestosc spirytusu 96% to ok. 0,81 g.l, wiec 25 ml to 20,25 g.

Kazik Warminski

UWM w Olsztynie
http://www.uwm.edu.pl/kopits/