Autor: Tomasz Ganicz (tg_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Mon 09 Feb 2004 - 09:36:35 MET

Sunday, February 8, 2004, 11:10:12 PM, you wrote:

> Witam wszystkich serdecznie. Niedawno widziałem w TV program w którym padło
> pytanie czy jeżeli już pije się alkohol to czy lepiej w sensie zdrowiej dla
> wątroby jest wypić od czasu do czasu kieliszek wódki czy codzień jedno piwo.
> Na ten temat wypowiedział się pewien profesor z kliniki chorób przemiany
> materii i wyjaśnił że dobowo wypiecie jednego powiedzmy 5 % piwa (
> oczywiście 0.5 litra piwa ) jest równe wypiciu 25 g spirytusu. dosłownie
> okreśłił to że 0,5 piwa = 25g spirytusu. i mam tutaj pytanie czy ktoś może
> [...]

Sprawa jest raczej banalnie prosta :-)
Spirytus to ok 96% etanolu - dla uproszczenia wyliczeń możemy te 4% sobie darować i przyjąć że to jest 100%
Piwo to mniej więcej 5% alkoholu.
Stąd 0.5 l * 5% * 1000 = 25 g alkoholu 100% (spirytusu) I tyle - obliczenie jest mocno niedokładne, bo nie uwzględnia zmian gęstości przy rozcieńczaniu ale mniej więcej się zgadza. Pamiętam, że jak byłem w Anglii to tamtejszy odpowiednik naszego NFZ (NHS) opubliował wyniki statystyczne dowodzące, że ludzie pijący 2 pinty piwa tygodniowo mniej chorują i dłużej żyją od tych co nie piją wcale ;-) 1 pint to nieco więcej niż 0.5 l. Potem rozgorzała jednak dyskusja, że to być może nie jest efekt picia tych 2 pintów piwa, tylko to, że ci pijący są bardziej towarzyscy - bo Anglicy wypijają te 2 pinty piwa zwykle w pubie w piątek z kumplami z okolicy albo z pracy. Zaś ci co nie piją wcale to albo ludzie samotni (i zwykle nieszczęśliwi) albo nie pozwala im na to zdrowie.

---
Tomasz Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html