Autor: Stanisław Popiel (popiels_at_wp.pl)
Data: Sun 08 Feb 2004 - 22:13:08 MET

> To dziwne, bo przeciez samo dzialanie (m. in. rakotworcze) iperytu
> opiera sie chyba na takim podstawieniu. Atomy chloru sa bardzo
> reaktywne, ze wzgledu na obecnosc siarki:
> http://www.trimen.pl/iperyt.png

  Prawda!
  Taki własnie jest mechanizm powstawania raka pod wpływe iperytu!!

> Gdyby zamiast silnej zasady jką jest alkoholan wziasc slabozasadowy,
> ale znacznie bardziej nukleofilowy, tiol, siarczek czy nawet
> tiosiarczan sodu, to sadze, ze udaloby sie podstawic atomy chloru i
> zlikwidowac dzialanie iperytu.

  Tak! Gdy iperyt reaguje z tiosiarczanem - podstawieniu ulega atom chloru, a w reakcji z siarczkiem sodowym powstaje "zupa" o zmiennym składzie, zależnym od sposobu prowadzenia reakcji (jest to kombinacja róznych krótkołańcuchowych polimerów typu:
  -S-CH2CH2-S-CH2CH2-S-CH2CH2-S- .... itd   oraz związek podstawowy, 1,4-ditian:

  Iperyt jest jednym z najstarszych BST i na pewno zostal
> zbadany bardzo dokladnie w każdą stronę. Co innego, ze wyniki badan
> mogly nie ujrzec swiatla dziennego lub zostac celowo zafalszowane i
> utajnione ( "ze wzgledu na bezpieczenstwo Państwa")

  Chyba częściowo masz rację, ale po dużym nasileniu badań w latach 30-tych, potem zapada głęboka cisza, a teraz nastąpił jakiś szalony renesans tych badań. Bardzo wielu prowadzi te badania na "symulantach", pisząc, że tak naprawdę to chodzi o pilotowe badania nad iperytem.

> tym bardziej nalezy im sie hołd za to, ze bez NMR, MS, HPLC i tym
> podobnych gadzetow mogli dokonywac niesamowitych rzeczy, jak
> okreslanie struktury alkaloidow czy ich totalna synteza. Prawde
> mowiac nie wyobrazam sobie jak to bylo mozliwe,

  Tak, ja też ich nie raz podziwiałem!!!

> Mam wrażenie, ze Tobie bardziej zależy na tym utlenianiu niz na
> niszczeniu iperytu :-)
> Ale moze sie myle.

  Nie mylisz się!

> Co zrobic. KBN potrafi czasem sie popisac. Kiedys przyznali grant
> jakiemus browarowi na badania nad produkcja piwa.
> Napisz o tym do redakcji jakiegos pisma, moze zrobią reportaż. Teraz
> czasy wojenne i tematyka jest nośna,

  Nie wiem, jeszcz zastanowię się, podobno są pamietliwi i mściwi i nie warto z nimi zadzierać, ale jak jeszcze raz mnie wkurzą, to nie gwarantuję, że nie przyłożę!!!

> Albo jestes milionerem, albo masz nielimitowany darmowy dostep do
> urzedzen. Nie wyobrazam sobie jak takie badania mozna przeprowadzic
> wlasnym sumptem.

  Mam nielimitowany, darmowy dostęp do niektórych (najważniejszych)urządzeń.

> Nieźle, 20 niegazowych produktów? Troche duzo. Czyli w sumie proces
> daje jakąs smołę, która sama w sobie moze stanowic problem. Nie
> rokuje mu to za dobrze.

  To są albo ciecze rozpuszczalne w wodzie, albo białe krystaliczne substancje. Cały schemat zidentyfikowanych przeze mnie substancji jest już gotowy, ale jest jeszcze nieopublikowany. Nie wim, czy uda mi się go opublikować w Journal of Org. Chem.

> Ja bym sie spodziewal, ze w wyniku utleniania (zwlaszcza agresywnego)
> głównie produktów gazowych.

  To trzeba będzie sprawdzić!!

  Witku, jak zauważyłeś brakuje mi wiedzy na temat utleniania sulfidów pod wpływem zaawansowanych technik utleniania (Advanced Oxidation Technologies - AOT lub Advanced Oxidation Processes - AOP).   W AOT lub AOT związki organiczne utlenia sie np. ozonem, tlenem singletowym, wykorzystuje się reakcje Fentona i UV w różnych kombinacjach z pozostałymi - chodzi głównie o wykorzystanie rodników hydrosylowych w tego typu reakcjach utleniania. B. łatwo jest znaleźć literaturę na temat utleniania różnych związków organicznych pod wpływem AOP, ale nie mogę jej znaleźć w odniesieniu do siarkoorganicznych, nie mówiąc o sulfidach.   Serdecznie pozdrawiam,
  Staszek Popiel