Autor: Lukasz Kuzma (kuzma_at_mml.ch.pwr.wroc.pl)
Data: Fri 06 Feb 2004 - 08:38:50 MET

>Inne sq prawa fizyki klasycznej, inne mechaniki kwantowej. To samo dotyczy
>chemii.

szkoda ze nie przeczytalem wczesniej tego listu, bo bym moze poprzedni inaczej nieco napisal. Ale z checia podyskutuje :-) a wiec: zdanie powyzej jest jak najbardziej zgodne z prawda, ale nie widze jakos we wczesniejszych postach abysmy mieszali te dziedziny. W zasadzie opieramy sie tylko i wylacznie na dwoch prawach - prawo zachowania energii i ze masa jest forma energii. I jak ma sie do tego prawo zachowania masy, czy nie jest sczegolnym przypadkiem.

>Jest to model makroukladu, gdzie mozemy co najwyzej analizowac zmiany stanow
>energetycznych, wartosci funkcji termodynamicznych dla danych ukladow
>molekul, reakcji chemicznych, przejsc fazowych, przemian polimorficznych i
>czort jeden jeszcze wie co, w co ....,

ale prawo zachowania energii wciaz funkcjonuje... we wszystkich ukladach...

>Tak czy inaczej sq to co najwyzej przemiany jednych rodzajow energi w
>drugie. I tylko tyle.

zgoda.

>Ale, dla makroukladu zwanego chemiq, wzajemnego lqczenia sie w roznych
>konfiguracjach (i rozpadow) molekul - obowiqzuje, obowiqzywalo i obowiqzywac
>bedzie PRAWO ZACHOWANIA MASY. Bo taki, i tylko taki jest wymiar tego ukladu
>...., szczegoly odsylam do podrecznikow chemii fizycznej, termodynamiki
>chemicznej, krystalografii, krystalochemii, i tego wszystkiego co o
>mechanizmach reakcji mowiq chemie wszystkie razem wziete ...,
ale wciaz wszyscy sie zgadzamy z tym i to wiemy, dyskutujemy dlatego ze podstawowe prawo zachowania energii MOZE, niekoniecznie musi klocic sie wlasnie z prawem zachowania masy. Tak nas uczono, tak to wszyscy stosujemy i na pewno bedziemy stosowac. Zastanawiamy sie tylko czy nie moze byc ubytek bardzo subtelny, czysto TEORETCZNIE, rzedu masy powiedzmy trzech atomow wodoru na tone reagentow, moze 1000 atomow, moze 0,001 atomu wodoru. POdstawowe prawo zachowania energii nie zabrania tego. Prawo zachowania masy tak, ale czy ono jest w teorii do konca prawdziwe? czy na setnym miejscu po przecinku nie robia sie roznice? ja nie widze przeszkod, prawo zachowania masy jest prawem wynikajacym z faktow obserwowalnych, ktore sa obarczone pewnymi ograniczeniami zwiazanymi z dokladnoscia pomiarow.
i na pewno nie zgodze sie z pierwszym listem na ten temat, w ktorym byla mowa o rzedzie wielkosci, i tu nie pamietam dokladnie, mikro czy nanogramow.

>W sumie obracamy sie wylqcznie w swiecie atomow, takich, czy innych - ale
>tylko tych z tablicy Mendelejewa ............,
i wciaz sie zgadzamy :-)

>ale mechanika kwantowa to tylko model matematyczny zjawisk .....,
nie zgodze sie z okresleniem "tylko"... jezyk moze trudny do zrozumienia, ale dzieki temu jezykowi jestesmy w stanie wyjasnic zjawiska, to co my mamy w glowach to jest tylko przyblizenie i to duze rzeczywistosci, gdyz nie potrafimy sobie tak naprawde wyobrazic co sie tam dzieje. W glowach mamy tylko przyblizone nasze wyobrazenia.

>I swiat "supermikro", czyli kwarki, wchodzimy w glqb nukleonu, barionu
>leptonu, etc.etc,. i znow model matematyczny - i tylko dla tego wymiaru, a
:-) i znowu tylko...

>wiec kwarki, antykwarki mniej lub bardziej "dziwne", zeby bylo weselej mamy
>tu jeszcze "kleje", "kolory" i "zapachy" - i tworzy sie juz spirala
>kombinacji ...i
>i az sie prosi zejsc jeszcze nizej - do srodka kwarkow ....,
kleje, kolory, zapachy to jest wlasnie "tylko", dla nas, abysmy mogli mowic o kwarkach nie uzywajac za duzo liczb.

>tylko, ze to tez jeszcze inny wymiar opisu swiata ...
ale dzieki temu skladamy ciegielki do opisu calosci, moze kiedys uda sie wykombinowac taka teorie co bedzie wszystko opisywala. Jak na razie okazuje sie to niemozliwe.

>E, rozpisalem sie i to za duzo ...,

Jo tyz..

pozdrawiam serdecznie

Lukasz Kuzma