Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chem.univ.gda.pl)
Data: Tue 03 Feb 2004 - 15:25:09 MET

> A taki proces jest w ogole mozliwy? Gdyby byl, to by znaczylo, ze
> produkty maja wieksza energie niz substraty. Na moje oko, substraty
> nie moga samorzutnie odebrac energii od otoczenia i wpompowac ja w
> siebie. Co mialoby byc sila napedowa takiej reakcji?

O samorzutnosci decyduja dwa czynniki. Jesli zysk (wzrost) entropii jest dostatecznie duży, to proces endotermiczny moze byc samorzutny. Rzecz w ty, ze w naszych wzglednie niskich temperaturach rola czynnika energetycznego najczesciej jest decydujaca. I trudno mi podac przyklad w ktorym decyduje jednak wzrost entropii. Wszystkie takie przyklady zwiazane sa z dodatkowa zmiana stanu skupienia (jak w owym topnieniu lodu z jednoczesnym spadkiem temperatury - po posoleniu). Stad pytanie... t.p.