Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chem.univ.gda.pl)
Data: Mon 02 Feb 2004 - 10:15:39 MET

> Zastanawia mnie na czym polega tzw fotoceramika.
> A mo?e wypalanie odbywa si? jeszcze bez udzia?u zw.
> ?wiat?oczu?ych?

Z reguly nie uzywa sie zwiazkow srebra. Samo kopiowanie odbywa sie metoda swiatlodruku, czyli wykorzystuje fotosieciowanie emulsji chromianowych (z reguly).
www.chem.univ.gda.pl/~tomek/sitodruk.htm A wiec w zasadzie zwykly sitodruk, uzywajac bardzo drobno zmielonego pigmentu mineralnego z topnikiem, ktory na koniec wypala/wtapia sie w podloze. Oczywiscie kolor jest dowolny. Trudniejsza sprawa jest z drukiem wielobarwnym (szczegolnie jesli podloze nie jest plaskie). Ja spotkalem sie z technika jeszcze prostsza: Druk z komputerowaj drukarki atramentowej, jednak zamiast zwyklego tuszu, jest plyn z dodatkiem gliceryny, dekstryn i jakiegokolwiek atramentu (tylko po to, aby bylo widac kontury). Na taki plaski wydruk wciera sie delikatnie suchy bardzo drobno zmielony na pyl pigment i taka kalkomanie nalepia sie na przedmiot. Na to drugi, trzeci i czwarty wyciag barwny. I do pieca... tomasz plucinski