Re: Fw: SN1,SN2...

Autor: Rafał Wróbel <szybki912_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu, 22 Jan 2004 22:04:53 +0100

> > W taki sposób nigdy nie zrozumie się, w
> jak reagują związki chemiczne ze sobą.
Przeciez wlasnie takie rozpisanie mechanizmu reakcji wyjasnia jak reaguje i
dlaczego reaguje. To dzieki temu mozna przewidywac jakie mozna otrzymac
produkty uboczne i dlaczego sie je otrzymuje.

Niby dlaczego chlorowodór ma się
> rozpaść na jony?

Bo jest to reakcja jonowa a wiec kwas solny dysocjuje pod wpływem
rozposzczalnikow polarnych np. woda
dipol wody (ma ksztalt takiej jakby fasolki) jest zdolny do rozerwania
wiazania silnie jonowego ( roznica przeciez w elektroujemnosci wodoru i
chloru wynosi wg Paulinga 1,4! dlatego w kwasie solnym wystpuje przesuniecie
chmury elektronowej w kierunku chloru (chlor ma wieksza elektroujemnosc) a
wtedu bardzo latwo odlaczyc wodor od takiej czasteczki.

>Dlaczego w etenie przeskakuje para elektronowa na jeden. z atomów węgla???

wiazania nienasycone sa bardzo reaktywne (a dokladnie wiazanie Pi) i pod
wpływem dipoli moze nastapic chwilowe czastkowe przesuniecie chmury
elektronowej. Dlatego pojawiaja sie czaastkowe ladunki sigma (+) i sigma
(-).Ten stan trwa chwilke ale wystarczajaco dlugo zeby jon chloru zblizyl
sie do wegla na ktorym jest ten czastkowy ladunek sigma (+) a wodor do wegla
na ktorym pojawil sie minus.

 Co jest przyczyną takiego zachowania się tych związków???

Ja sie niechce wymadrzac bo choc chemie kocham i umiem to czasem trafiaja mi
sie gafy (jak pomylka substytucji i addycji hehe) dlatego najlepiej troszke
postudiowac ksiazki jesli kogos to zainteresowalo a jeszcze nie wie na temat
mechanizmow do ksiazek najlepsze to Mastalerz i Boyd (ostatnio na ALLEGRO
moznabylo kupic Mastalerza za 6zl!!!!!!!!! HAŃBA!!!! Jak taka ksiazke
mozna sprzedwawac wogule a co dopiero za szesc zetow).To tak jakbym sprzedal
Hoblera za 10zl

> To jest prosty przykład, a co w przypadku bardziej skomplikowanych
> zachowań? Magia, magia, magia...

NO MAGIA CHEMII . ;-D

Pozdrawiam
Rafal Wrobel