Re: NMR jako mikroskop.

Autor: Jerzy Peszke <j.peszke_at_rocketmail.com>
Data: Fri, 16 Jan 2004 20:55:38 -0800 (PST)

Panowie, ale trzeba wziasc pod uwage to iz istnieje
cos takiego jak zdolnosc rozdzielcza spektrometru.
Dotychczas uzywane spektrometry maja zdolnosc
rozdzielcza uwarunkowana natezeniem pola
magnetycznego. Sprzet 200MHz do MRI kosztuje miliony
dolarow. Aby obraz mial "rece i nogi" nalezaloby
wziasc pod uwage co najmniej 500MHz. Zwiekszenie
czulosci o 100 MHz to koszt co najmniej 4 razy wiekszy
niz standardowej 200. Mozna oczywiscie badac
niewielkich rozmiarow obiekty (np. owady) na zwyklym
spektrometrze (nawet 200MHz). Takie przystawki
sprzedaje np firma BRUKER do swoich spektrometrow NMR.
Przy czym sa to zwykle sprzety do wykonywania
normalnych 1D i 2D widm. Oczywsie jesli kogos stac, to
moze sobie zafundowac 800 czy 900MHz i robic rozne
eksperymenty. Ale na takie zabawki stac tylko
nielicznych. Jesli natomiast ktos pokusilby sie o
zakupienie 800MHz MRI - to obawiam sie iz koszty
oscylowalyby w granicach wartosci kosmicznych.

Pozdrawiam

Jurek