Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Mon 08 Dec 2003 - 07:17:18 MET

> ostatnio czytałem iż węgiel
> może być 6 wartościowy (tworząc wiązania w jednej płaszczyźnie)

rzeczywiscie, kiedys widzialem w jakims pismie przyklady zwiazkow, w ktorych wegiel na skutek nakladania sie orbitali tworzyl wiazania wiecej niz z 4 atomami, ale zdaje mi sie, ze "prawdziwego" 6-cio wiązalnego wegla nie da sie otrzymac, przynajmniej tak mnie uczyli na studiach.

> CO, karbeny (nietrwałe)

W CO sytuacja jest troche inna. Struktura elektronowa tej czasteczki nie jest taka, ze wegiel tworzy tylko 2 wiazania. Przypomina ona czasteczke azotu, bo tlen wypelnia swoimi elektronami luke w orbitalach wegla. Zreszta struktury takich prostych czesteczek nie da sie zrozumiec bez siegniecia to teorii orbitali molekularnych. Wzory kreskowe nie daja prawdziwego obrazu sytuacji, a pozniej ludzie dziwia sie, ze tlen czasteczkowy jest wolnym dwurodnikiem i nie rozumieja dlaczego.

> Wegiel moze byc tez 1 wartosciowy w weglikach..

Poprosze o przyklad

--
Witek
http://www.trimen.pl/witek/