Autor: Tomasz Żyguła (thomrt_at_poczta.onet.pl)
Data: Thu 20 Nov 2003 - 21:49:52 MET

Poniższe związki:

NH3 N2H4 NH2OH N2 N2O NO N2O3 NO2 HNO3 to typowe związki azotu na stopniach utlenienia od -3 do +5

dobierając odpowiednie warunki da się zredukować HNO3 do dowolnego z nich.

> 1) 4Zn + 10HNO3 ---> 4Zn(NO3)2 + NH4NO3 + 3H2O

-tu redukcja zaszła w największym stopniu aż do NH3 st. utl. -3 który tworzy z kwasem azotowym sól NH4NO3

> 2) 4Mg + 10HNO3 ---> 4Mg(NO3)2 + N2O + 5H2O

W rzeczywistości HNO3 redukuje się równocześnie do wielu produktów przyczym któryś z tych produktów powstaje w największej ilości a inne w mniejszej.

Zależy to od wielu czynników jak temperatura , steż HNO3 , rodzaj reduktora obecność innych substancji : katalizat. czy inhibit.

Pozatym dochodzą wtórne reakcje zproduktów z HNO3 tu powstawanie NH4NO3. Dla metali mniej szlachetnych niż wodór oczywiście biegnie też standardowa reakcja redukcji H+

Trudno jest przewidywać wynik danej reakcji teoretyczne zwykle jest to oparte na danych doświadczalnych. Można jednak zauważyć że słaby reduktor jak Cu redukuje tylko do +2 NO a silne reduktory jak Zn czy Mg robią to aż do amoniaku

Przepis na dany odczynnik jest tak konstruowany aby uzyskać maksymalną wydajność np NO lub NO2 a pozostałe produkty zminimalizować gdyż stanowią zanieczyszczenia

Podobnie NH4NO3 ogrzewany rozkłada się nie tylko do N2O i H2O ale w zależności od warunków do NH3 HNO3 N2 NO NO2 ...

np w niższej temp przeważa rozpad na amoniak i HNO3 => topiona saletra zaczyna dymić

>I jeszcze jedno. NH4NO3 pod wpływem temp rozkłada się na N2O + >2H2O. Obie reakcje różnią się właśnie tym czy powstaje azotan aminu
czy >N2O i woda.

Mało prawdopodobne aby w trakcie reakcji rozpadał się NH4NO3 jego temp. rozkładu do N2O jest niższa niż temp. wrzenia HNO3 lub HNO3+H2O

PS: Dla właścicieli stron internetowych o produkcji N2O z saletry amonowej. Najbardziej zaawansowaną technologią czyszczenia N2O jaką widziałem to było mycie gazu rozweselającego wodą Jak już piszecie o syntezie to napiszcie też o porządnym oczysczaniu produktu Bo jak się jarać to zdrowo

Tomasz Żyguła
thomrt_at_poczta.onet.pl