Autor: Stanisław Popiel (popiels_at_wp.pl)
Data: Wed 22 Oct 2003 - 22:25:38 MET DST

Drodzy Państwo!
Czy państwo nie sądzą, że stanowczo zbyt wiele czasu poświęca się źle zdefiniowanemu problemowi "frytkownicy"?? Przecież dokładnie nie wiemy jakie ziemniaki były w niej smażone ani jaki olej był przy tym stosowany. Nie wiemy, jakie zanieczyszczenia zawierały ziemniaki i nie wiemy jakie zanieczyszczenia były w oleju. Nie wiemy dokładnie, za pomocą jakich detergentów umyto frytkownicę. Nie wiemy, jakie zanieczyszczenia zawierał ręcznik papierowy użyty do osuszania po umyciu. Zapewne nie wiemy jeszcze wielu innych okoliczności, towarzyszących myciu frytkownicy. Czy nie znając tak wielu parametrów można zabierać głos w dyskusji i autorytatywnie roztrzygać o przyczynie zczernienia jej powierzchni???? Znacznie lepiej jest powtórzyć te eksperymenty wybierając: 1. Najpierw różne rodzaje olejów (nie zmieniając żadnego z pozostałych parametrów);
2. Następnie stosując poprzedni olej wybrać coraz to inne rodzaje ziemniaków
(zarówno gatunki jak i zakupić je u różnych procudentów, najlepiej z różnych
regionów kraju); oczywiście smażąc kolejny rodzaj ziemniaków stosować świeżą porcję oleju z tej samej partii. Po każdym usmażeniu frytek zmywać tym samym co zwykle detergentem; wycierać papierowym ręcznikiem z tej samej partii - jednym słowem pozostałe parametry stosować nie zmienione. 3. W podobny sposób zbadać wpływ różnych rodzajów detergentów do zmywania
(nie zmieniając pozostałych parametrów)

4. Analogicznie zbadać wpływ różnych rodzajów ręczników do wycierania (nie tylko papierowych).
5. WYNIKI ZESTAWIĆ W TABELACH O WYMIARACH X-Y oraz WYCIĄGNĄĆ WNIOSKI!!! Jeśli okaże się, że przyczyną jest np. zanieczyszczenie zawarte w ręczniku - należy zidentyfikować jego rodzaj- ale jak to się robi - opiszę, gdy zajdzie potrzeba. TYLKO KTO ZJE TYLE FRYTEK??? - SMACZNEGO!!! A teraz poważnie - skończmy ten temat, który sformułowany jest nastepująco: "ktoś coś wlał, coś wsypał, nie wiadomo czy mieszał, chyba ogrzewał ale nie wiadomo jak silnie, następnie czymś umył i czymś wytarł po umyciu i coś mu tam wyszło" - brzmi to niepoważnie, ale niestety, tak właśnie problem został sformułowany!! P.S. Do programu proponowanych przeze mnie badań proponuję włączyć różne rodzaje frytkownic!!

        Zastanawiające jest jak wielu ChemFanów zajmuje się tak źle sformułowanym problemem i dziwi mnie, że gdy ja postawiłem problem "dlaczego roztwór bromu w CCl4 mętnieje wkrótce po jego przyrządzeniu" - NIE OTRZYMAŁEM ANI JEDNEJ PRÓBY ODPOWIEDZI!!!! Z powazaniem,
Stanisław