Autor: Stanisław Popiel (popiels_at_wp.pl)
Data: Sun 14 Sep 2003 - 08:44:36 MET DST

Bardzo mnie interesuje, czy można posługiwać się skalą pH poza przedziałem <0, 14>?
Potrzebuję przedstawić zależność pewnego zjawiska fizykochemicznego od pH w rozcieńczonych i stężonych roztworach wodorotlenku sodowego. W roztworach o stężeniu powyżej 1 mol/dm3 wchodzę w obszar pH powyżej 14. Czy przypadkiem definicja pH nie dotyczy rozcieńczonych wodnych roztworów zasad i kwasów? Przypomina
mi się w tym momencie mój zdziwiony kolega, gdy dodając NaOH do metanolu - mierzył pH tak otrzymanego roztworu!! A przecież pH jest zdefiniowane dla roztworów wodnych!!!
Proszę o wyjaśnie moich wątpliwości.
Pozdrawiam,
Staszek