Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Wed 09 Apr 2003 - 15:46:26 MET DST

> Kret jest zwierzeciem chronionym i w zadnym wypadku nie wolno sie go
> pozbywac przy pomocy chemii.Mozna jedynie probowac go wyploszyc.

I tak i nie. Kret jest zwierzeciem chronionym i nie mozna go zwalczac (czyt. zabijac) w zaden sposob na terenach otwartych, czyli na polach uprawnych, lakach, polanach itp. Jedynymi wyjatkami sa zamkniete ogrady dzialkowe i szkolki ogrodnicze, poza tym lotniska, waly przeciwpowodziowe i skarpy rowow melioracyjnych (przy duzym zagrozeniu). Na innych zagrożonych terenach mozna go zwalczac t y l k o po uzyskaniu zgody Ministra Ochrony Środowiska. Do zwalczania i odstraszania zarejestrowanych jest w Polsce obecnie 13 srodkow ochrony roslin i tylko te preparaty mozna stosowac. Inne "innowacje" sa zabronione polskim i europejskim prawem.

Sa to repelenty ("odstraszacze") o nieprzyjemnej woni:

ANTYKRECIK CG
KRECIK BR KRETOL 02 VP
KRETOL 5 GR
SARNA - STOP 45 EC trucizny zoladkowe i gazowe

DELICIA-GASTOXIN 56 GE
POLYTANOL GR
KRETOX 03 GB lub swiece do gazowania nor:

ŚWIECA ANORIN FK
ŚWIECA ANORIN FK
ŚWIECA DYMNA GAMRATOX
ŚWIECA NORNIKO FU
ŚWIECA NORTOX - P Wlasciwie najbardziej humanitarnym sposobem jest jego odstraszenie i przy wlasciwym stosowaniu repelentow uzyskuje sie dobre efekty. Preparatow Delicia-Gastoxin i Polytanol nikt Ci nie sprzeda, bo zalicza sie je do srodkow bardzo toksycznych (dawniej okreslanych jako kl. I) i trzeba miec na ich zakup i stosowanie specjalne zezwolenie. Mozna sprobowac swiec do zadymiania, ale osobisciwe nie polecam.

Jesli chodzi o strone CHEMICZNA tego zagadnienia to: 1. REPELENTY - sa to przewaznie organiczne zwiazki siarki (np. tioalkohol etylowy, sulfidy) oraz aldehydy i ketony o nieprzyjemnej woni (sprobuj sie tym oblac :-)
2. TRUCIZNY zoladkowe - to pochodne kumaryny (antykoagulanty - brodifakum w prep. Kretox 03 GB)
3. SWIECE i inne trucizny gazowe - wydzielaja w norach toksyczne gazy np. fosforowodor, dwutlenek siarki, tlenek wegla, amoniak i alkaloidy tytoniu.

Kazik Warmiński