Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Thu 13 Mar 2003 - 10:26:27 MET

> Z aminokwasami to bardzo interesujaca historia. Wszystko zalezy od
> chiralnosci.

Dokladnie wszystko!
Chiralnosc to integralna cecha przyrody. Niestety malo sie o tym mowi w szkole. Przez upraszczanie struktur chemicznych, ktore sie rysuje na plaszczyznie bez zaznaczania chiralnosci uczniowe w ogole nie zdaja sobie sprawy jak wazny jest to element. Malo kto zdaje sobie takze sprawe, ze enancjomery de facto są odmiennymi substancjami chemicznymi, pomimo, ze w achiralnym srodowisku nie wykazuja różnic właściwości chemicznych.

> Jestesmy wiec chiralni! (a przynajmnej nasze kubki
> smakowe...)

Powiedziales to takim tonem jakbys dokonał Bog wie jakiego odkrycia. :-) Dobrze, ze nie krzyknąłeś Eureka :-) A ja myslalem, ze to jest oczywiste dla kazdego chemika i wykazywanie takiego zdziwienia (nawet dla celów dydaktycznych) nie powinno miec miejsca, bo to tak samo jakby dziwić się, ze woda jest niezbędna do życia na Ziemi.

 W przyrodzie wszystko co moze, to najczesciej jest chiralne. Tylko nam trudno sobie uzmysłowić, ze przestrzenna struktura cząsteczki czasem jest ważniejsza niż ugrupowania chemiczne, które na nią się składają.

--
Witek
http://www.trimen.pl/witek/