Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Tue 11 Feb 2003 - 07:33:37 MET

> mam pytanie czy zna ktos moze reakcje, ktorej reagenty sa w fazie
> cieklej?

 Wiekszosc reakcji laboratoryjnych przebiega wlasnie w fazie ciekłej.

>Ma ona byc egzotermiczna ale nie niebezpieczna tzn. jak
> najmniej niebezpieczne zwiazki. Oprocz tego jeden z produktow ma byc
> gazem i najlepiej zeby byly dla niej podane gdzies w literaturze dane
> kinetyczne i termodynamiczne.

Hm... moze po prostu dodawanie jakiegokolwiek mocnego kwasu do weglanu sodu? Zwiazki bezpieczne i gaz oraz cieplo tez sie chyba wydzielaja. Mysle, ze dane w tablicach takze sie latwo znajdzie.

>Wzrost temperatury adiabatyczny ma byc
> nie wiekszy niz 120 stopni.

Wzrost temperatury bedzie chyba zalezal od stosunku regentow do rozpuszczalnika. Jak wezmiesz duzo rozpuszczalnika, to przejmie on uderzenie termiczne.

--
Witek
http://www.trimen.pl/witek/