Autor: Adrian Siemieniak (sauron_at_icenter.pl)
Data: Tue 11 Feb 2003 - 13:13:46 MET

Witam

Szukam i szukam (i albo zle to robie albo faktycznie nie ma ;)) informacji (dokladnych dla laika) odnosnie stopow topliwym w miare niskich temperaturach do odlewania malych przedmiotow w formach wapiennych.

Ogolnie zakladam ze w domu/warsztacie nie wyciagne wiecej na palniku gazowym niz 300C (jesli mozna wiecej to prosze o informacje)

Interesuja mnie metale ktore moge stopic (;)), posiadaja kolor ciemno srebrny i miedziany, nie sa tak miekkie jak np. olow no i nie nie rozpuszcza sie jak wyleje na nie goraca herbate. Fajnie gdyby nie zmienialy zbyt bardzo koloru z wiekiem (utlenianie) i nie byly toksyczne ;))

Znalazlem przykladowe sklady takich stopow ale nie mam pojecia jakie sa ich temperatury topnienie a nic wiecej nie potrafie znalesc na ich temat (bo kadzi w warsztacie nie zrobie) np: Minargent - 500 cz. miedzi, 350 cz. niklu, 25 cz. wolframu i 5 cz. glinu. Złoto norymberskie - stop barwy złotej, o składzie: 90 cz. miedzi, 2,5 cz. złota i 7,5 cz. glinu. Metal Qeena - 100 cz. cyny, 8 cz. antymonu i po 2 cz. miedzi i bizmutu. Rosein - 40 cz. niklu, 10 cz. srebra, 30 cz. glinu i 20 cz. cyny.

Ale pozostaje jeszcze problem czy takie stopy mozna kupic (bo 1000C do roztopienia srebra... ;)) no nie wiem).

Oczywiscie jesli ktos zna jakies substytuty - typu idz do sklepu z AGD i kup lut do czegos etc. to bardzo chetnie.

Pozdrawiam i licze na jakas odpowiedz

--
Adrian Siemieniak | Administrator (at) Internet Center Polska
sauron(at)icenter.pl