Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Fri 07 Feb 2003 - 07:47:57 MET

At 16:12 06.02.03 +0100, Tomasz Plucinski wrote:
>Wracajac do produkcji jodku azotu. Reakcja z ROZTWORAMI jodu (I2, a nie
>KI !!!!) jest bardzo malo wydajna. A jesli robi sie to z roztworem
>prawdziwej jodyny (roztwor w etanolu), to na pewno nic z tego nie wyjdzie
>(wbrew roznym ksiazkowym przepisom). Powod jest prozaiczny: etanol + jod w
>zasadowym srodowisku daja jodoform CHI3. [...]

Moje osobiste doświadczenie przeczy temu stwierdzeniu! :-) Było to wiele lat temu, ale dobrze pamiętam, że jodek azotu otrzymywałem przez wlanie wody amoniakalnej do r-ru jodu w etanolu. Jodoformu nie widziałem, a chyba zwróciłby moją uwagę.

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań